Wikia

Video Documentaire

Landmachtdagen 200801:13

Landmachtdagen 2008

Helaas nog geen video van de brugcie. Dit is een video van de landmachtdagen 2008.

broninformatieEdit

105 Brugcompagnie

105 Brugcompagnie

Carrière
Eenheid: 105 Brugcompagnie
Land: Nederland
Macht: Koninklijke Landmacht
Wapen: Genie
Rol: Ondersteunende eenheid
Actief: heden
Grootte: Compagnie
Kazerne: Prinses Margriet Kazerne , Wezep
Afkorting: 105 brugcie
Eervolle vermeldingen:
Motto:

105 brugcompagnie, is een eenheid bestaande uit 150 mannen en vrouwen. Deze compagnie (cie) zorgt ervoor dat legereenheden snel waterwegen over kunnen steken. Dit gebeurd door een brug te bouwen, of een ponton te maken. De eenheid is gelegerd op de prinsesmargrietkazerne in Wezep. En is een onderdeel van 101 geniebataljon.

De opbouw van 105 brugcompagnieEdit

105 brugcompagnie is opgebouwd uit 2x een daf yal 4442 shelter, 1x een daf ybz 3300 takelwagen, 6x mb jeeps, 4x een daf yal 4442ad en 24x een scania wls vau 165kn. Op deze manier kan 105 brugcie 3 pontonvlotten bouwen, die 40 tot 70 ton kunnen dragen.

De pontonEdit

Elke ponton is opgebouwd uit 3x middenstuk, 2x oprijstuk en 3x een duwboot. Als eerste worden de duwboten te water gelaten, zodra deze in het water liggen worden de pontons aangevoerd. 1st de middenstukken en dan als laatste de op- en afrij stukken. Per ponton kan 6x een mb jeep vervoerd worden of 2x een scania, of 4 tonner vrachtwagen. En 1x een trekker oplegger. Op de ponton varen 9 mannen/vrouwen mee en per duwboot zijn er 2 personen. Om een ponton op te bouwen heb je minimaal 8 scania's nodig. Doormiddel van een hydraulisch systeem kan men de ponton aan beide zijden omhoog of omlaag laten zakken. Dit gebeurt door een hefboom net achter de oprijplaten v/d ponton. 2 duwboten trekken/duwen de ponton naar de overkant en de derde blijft vlak in de buurt om eventueel te kunnen assisteren. Deze 3e duwboot waarschuw ook het overige scheepvaartverkeer doormiddel van een zwaailamp.

brug of pontonEdit

105 brugcie kan ook een brug maken doormiddel van de pontons aan elkaar te koppelen, als dit gebeurt kan 105 brugcie een brug maken van 200 meter lang. Zouden ze dit doen dan komen aan beide zijden van de brug een aantal duwboten komen te liggen, deze moeten de brug op de juiste plaats houden. In dit geval (van een brug) heeft de cie een capaciteit van ongeveer 150 voertuigen per uur.

Around Wikia's network

Random Wiki