Wikia

aug september okt
<< 1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 >>

1800 - 1899 Edit

1900 - 1999 Edit

  • 1919 - Oostenrijk en de Geallieerden tekenen een verdrag waarin de onafhankelijkheid van Polen, Hongarije, Tsjecho-Slowakije en Joegoslavië wordt erkend.
  • 1939 - Canada verklaart Duitsland de oorlog.
  • 1943 - In Noord-Italië capituleren de Italiaanse troepen voor de Duitsers. Het Britse 8e leger bezet Tarente. Onder Kesselring bezetten Duitse luchtlandingstroepen, na felle gevechten, Rome.
  • 1943 - De Duitsers trekken via Corsica 25.000 man terug van Sardinië naar Italië. 7000 Fransen en Amerikanen troepen landen begin oktober in Corsica.
  • 1944 - Verkenningseenheden (2nd Household Cavalry Regiment; 2/HCR) van het Britse XXX Corps ontdekken een niet-opgeblazen brug over het Maas-Scheldekanaal (Bocholt-Herentals) bij Lommel in België. 's Avonds bestormen infanterie en tanks van de Irish Guards, onder leiding van luitenant-kolonel Joe Vandeleur de brug en veroveren deze. De brug wordt Joe's bridge genoemd en zal de springplank vormen voor de operatie Market Garden.
  • 1944 - Jean Melsens, sergeant bij de Belgische SAS, sneuvelt in het Belgische plaatsje Peer tijdens een hevig vuurgevecht met een terugtrekkende Duitse artilleriebatterij. Tegenover het verlies van Sgt Melsens brengt de squad van Melsens de vijand 52 doden en een 50 tal gekwetsten toe.
  • 1944 - De Belgische SAS'er Jean Lox raakt dodelijk gekwest bij een aanval op een vijandelijke mitrailleusepost in het Belgische dorpje Samrée-Bois-Saint-Jean.
  • 1944 - Eben-Emael, Bastogne, Longvilly, Wiltz, Selange, Arlon en Luxemburg worden door de Amerikanen bevrijd. Tussen Noveant en Arnaville steken de Amerikaanse 10e en 5e divisie de Moezel over.
  • 1945 - De Noorse nationaalsocialist Vidkun Quisling wordt ter dood veroordeeld wegens collaboratie met de nazi's.

2000 - heden Edit

2004 -

  • vond in Oirschot de commando-overdracht plaats van de 13e gemechaniseerde brigade

Around Wikia's network

Random Wiki