Wikia

Air mobile

Embleem

De 11 Air Manoeuvre Brigade is een eenheid binnen de Nederlandse Krijgsmacht die ontstaan is uit een samenwerkingsverband tussen de Tactische Helikoptergroep van de Koninklijke Luchtmacht en de 11 Luchtmobiele Brigade (Air Assault) van de Koninklijke Landmacht. Deze twee eenheden kunnen afzonderlijk van elkaar opereren, maar bij voorkeur samen. De laatste jaren is er hard gewerkt om de Tactische Helikopter Groep en 11 Luchtmobiele Brigade als een geoliede machine te laten samenwerken. In oktober 2003 heeft de brigade in een grootschalige oefening laten zien dat het een effectief middel is voor de politiek, bij uitstek geschikt om in allerlei brandhaarden waar ook ter wereld in te zetten. Dit kan door de brigade in te zetten bij vredesmissies, maar ook als het er echt op aan komt bij terrorismebestrijding, gewapende conflicten of oorlog. De brigade, zo'n 4500 man sterk, is zo uniek omdat luchtmobiele militairen volstrekt geïntegreerd met de helikopters van de luchtmacht onder alle omstandigheden kunnen warden ingezet. Dat is slechts veilig en effectief mogelijk omdat deze verregaande vorm van samenwerking regelmatig, overdag en 's nachts, wordt beoefend. 11 Air Manoeuvre Brigade is in staat om binnen 20 dagen overal ter wereld ingezet te worden Op kleinere schaal, vb. een infanteriebataljon met helicopter-ondersteuning, kan dit al binnen 7 dagen.

Leuze van de Brigade: "Nec temere nec timide" (noch roekeloos noch vreesachtig)

Doel Edit

Het personeel van 11 Air Manoeuvre Brigade is opgeleid om onder alle omstandigheden operaties uit te voeren in het hele missiespectrum. Van hulp bij bosbranden en overstromingen tot gevechtsacties waar ook ter wereld. 11 Air Manoeuvre Brigade is dus niet alleen een middel om in het hoogste deel van het geweldsspectrum in te zetten. Ook lager in dit spectrum kan de brigade uitstekend werk verrichten. Hierbij valt te denken aan de bevrijding van gijzelaars, het oppikken van piloten in vijandelijk gebied en het beveiligen van gebouwen en objecten bij dreiging van terroristische aanslagen. 11 Luchtmobiele Brigade (AASLT) en de Tactische Helikoptergroep zijn al verscheidene keren ingezet voor vredesmissies op de Balkan, in Eritrea, Afghanistan en Irak. Maar ook dichter bij huis zijn ze actief. Delen van de brigade voerden tijdens de MKZ (Mond-en-Klauwzeer)-crisis grenscontroles uit, ze hebben geholpen bij het blussen van branden en het verzwaren van dijken die op het punt staan door te breken.

11 Air Manoeuvre Brigade is een containerbegrip voor alle vormen van geïntegreerd optreden door een grond- en luchtcomponent. Air Manoeuvre bestaat uit:

Organisatie 11 Air Manoeuvre Brigade Edit

  • Staf
    • Staf en stafcompagnie

Bronnen Edit

Around Wikia's network

Random Wiki