Wikia

Defensieweb wiki

120 RT Mortier

2.880pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
350px-Mortier.jpg

Mortier 120 RT

De zware mortier 120 RT (rayé tracté) is een mortier gebruikt door een 10-tal legers waaronder de Belgische Krijgsmacht. Hij werd onder de aanduiding MO-120 RT-61 door het Franse bedrijf Hotchkiss-Brandt ontworpen ter vervanging van de gelijkaardige AM-50. De mortier beschikt over een vast, 1-assig onderstel met een gewicht van 257 kg en een masieve basisplaat van 190 kg. Het is een tamelijk complexe mortier die gebruik maakt van een getrokken loop (114 kg), wat vrij ongewoon is voor een mortier. Hiervoor werden speciale bommen ontworpen, zoals de PR-14 HE en PRPA HERA (met raketaandrijving). Nochtans kunnen ook enkele "gladloops" projectielen gelanceerd worden. Hoofdgebruiker van de RT-61 zijn de Franse strijdkrachten die hem RT F1 (RT modèle F1) noemen. Door Turkije wordt de MO-120-RT onder licentie geproduceerd als HY 12D1 "Tosam". In principe wordt de mortier getrokken door een terreinvaardig (pantser)voertuig.

Technische Gegevens Edit

  • Kaliber: 120 mm
  • Gewicht: 643 Kg
  • Normale vuurkadans: 2 schoten / min
  • Extreme vuurkadans: 18 schoten / min
  • Dracht: 1.100 tot 8.140 m (HE) 12.850 m (HERA)
  • Munitie: Explosieve granaat (HE), explosieve granaat met verlengde dracht (HERA), rookgranaat (SMK), lichtgevende granaat (ILL)

Inzet Edit

300px-RT-F1.JPG

120 RT achter UNIMOG 1,9T MOR

De mortier 120 RT is een krombaanvuurwapen gebruikt bij de artillerie van de Landcomponent voor het verlenen van vuursteun aan andere eenheden. Het wapen wordt getrokken door een lichte vrachtwagen UNIMOG U1350L (Trk 1,9T 4x4 MOR) of een rupsvoertuig M113A1-B-Mor, en is ook volledig luchtmobiel. Bij de Koninklijke Landmacht dient de YPR-765 PRMR als trekker.

Gebruikers Edit

  • België
  • Cyprus
  • Egypte (van Nederland)
  • Frankrijk
  • Japan
  • Nederland
  • Turkije
  • Verenigde Staten (gepland)

Around Wikia's network

Random Wiki