Wikia

VC Edit

  • 490 VC - De slag om Marathon, tijdens dewelke Athene de invallende Perzen versloeg, zou volgens de Juliaanse kalender op deze datum hebben plaatsgevonden. Het is ook mogelijk dat dit op 12 september gebeurde.
  • 30 VC - Cleopatra pleegt zelfmoord nadat zij en Marcus Antonius verslagen werden tijdens de slag bij Actium.

1000 - 1099 Edit

  • 1099 - Eerste kruistocht: Slag bij Ascalon - Kruisvaarders onder het bevel van Godfried van Bouillin verslagen de "Fatimid" strijdkrachten on leiding van Al-Afdal Shahanshah. Het is de laatste slag van de eerste kruistocht.

1100 - 1199 Edit

  • 1121 - Slag om Didgori: Het Gregoriaanse leger van koning David (de bouwer)overwint de beroemde Ilghazi.
  • 1164 - Slag om Harim: Nur ad-Din overwint de kruisvaarder bij Tripoli.

1200 - 1299 Edit

  • 1281 - De vloot van Qubilai Khan wordt door een windhoos vernietigd wanneer ze Japan nadert.

1300 - 1399 Edit

1400 - 1499 Edit

  • 1480 - Slag bij Otranto - Ottomaanse troepen onthoofden 800 christenen omdat ze weigeren zich tot de Islam te bekeren.
  • 1499 - Begin van de slag bij Zonchio tussen de Venetiaanse en de Ottomaanse vloot.

1600 - 1699 Edit

  • 1676 - John Alderman schiet Metacomet dood wat het einde betekent van de Metacomet-oorlog.
  • 1687 - Charles van Lorraine verslaat het Ottomaanse rijk tijdens de slag om Mohács.

1800 - 1899 Edit

1900 - 1999 Edit

  • 1914 - Eerste Wereldoorlog: het Britse rijk verklaart de oorlog aan Oostenrijk- Hongarije.
  • 1914 - WOI: In Halen wordt de slag der zilveren helmen gestreden. Waarbij voor de laatste keer in Europa een cavaleriecharge plaats vindt. De Belgen winnen en verschansen zich te Diest.
  • 1942 - Luitenant-Generaal Montgomery wordt bevelhebber van het 8ste leger in Noord-Afrika.
  • 1942 - Duitse troepen veroveren Slawianskaja in het Koebangebied.
  • 1942 - Duitse eenheden van het 1e tankleger veroveren Elista in de Kalmukkensteppe.
  • 1943 - Het Philadelphia-experiment wordt uitgevoerd.
  • 1944 - Soldaten van de Waffen-SS vermoorden 500 burgers in Sant'Anna di Stazzema.
  • 1944 - generaal Lecrerc bevrijdt Alençon, de eerste Franse stad die wordt bevrijdt van de Nazi's.
  • 1944 - Poolse troepen slaan een bres in de Duitse Gotenlinie bij Pesaro.
  • 1944 - Rusland eist de verbreking van de Bulgaars-Duitse betrekkingen.
  • 1953 - Het eerste thermonucleaire wapen van de Sovjet-Unie, Joe 4, wordt tot ontploffing gebracht.
  • 1969 - Begin van twee dagen durende gevechten bij Bogside tussen katholieken en de Royal Ulster Constabulary.
  • 1972 - De laatste Amerikaanse troepen verlaten Viëtnam.
  • 1978 - Japan en China ondertekenen een vredes- en vriendschapsverdrag.
  • 1998 - Zwitserse banken betalen meer dan 1 miljard dollar aan slachtoffers van de holocaust.

2000 - ... Edit

Around Wikia's network

Random Wiki