Wikia

1700 - 1799 Edit

1900 - 1999 Edit

  • 1938 - Groot-Brittannië erkent de Italiaanse annexatie van Abessinië.
  • 1940 - Britse troepen bezetten de Fär-Oër-eilanden. De Britten landen bij Namsos in Noorwegen.
  • 1941 - Joegoeslavië geeft zich over. Een nieuwe overwinning voor de Duitsers.
  • 1942 - Onder Duitse druk neemt maarschalk Pétain, Pierre Laval weer op in Franse Vichy-regering. François Darlan wordt benoemd tot opperbevelhebber van de Vichy-strijdmacht.
  • 1943 - Johan Benders komt om tijdens een ontsnappingspoging uit zijn cel in de gevangenis aan de Amstelveenseweg te Amsterdam. Benders was een Nederlandse verzetsstrijder tijdens de Tweede Wereldoorlog.
  • 1943 - Bij een RAF-bombardement op de werkplaatsen van de Spoorwegen in Haarlem worden omliggende woonwijken getroffen, 85 mensen komen om.
  • 1945 - De Duitse troepen, belast met de verdediging van de Nederlandse stad Groningen, geven zich over.
  • 1945 - Het Duitse vrachtschip Goya met meer dan 7000 mensen -vooral vluchtelingen- aan boord wordt in de Oostzee getorperdeerd door de Sovjet U-boot L13. Ongeveer 170 mensen worden gered, zo'n 7000 mensen komen om.
  • 1947 - Rudolf Höss, kampcommandant van het vernietigingskamp Auschwitz, wordt opgehangen op de plaats waar hij zoveel leed veroorzaakte; Auschwitz.
  • 1989 - De NAVO publiceert een document met daarin de vraag naar een "Personal Defense Weapon". Dit wapen moest het probleem oplossen die de bestaande kalibers hadden: niet genoeg penetratievermogen om vijandige troepen met kogelwerende vesten uit te schakelen.

Around Wikia's network

Random Wiki