Wikia

1600 - 1699 Edit

  • 1672 - Groningen wordt ontzet. Deze gebeurtenis wordt vanaf 1700 herdacht op 28 augustus.

1900 - 1999 Edit

  • 1920 - Aanvang van de vredesonderhandelingen tussen Polen en de Sovjet-Unie. Het duurt echter nog tot 18 maart 1921 voordat een vredesverdrag (Tweede Vrede van Riga) wordt ondertekend.
  • 1929 - Gary Powers wordt geboren in Jenkins. Powers was een Amerikaans piloot die in opdracht van de C.I.A. boven het grondgebied van de Sovjet-Unie vloog om militaire objecten te fotograferen. Zijn U-2 vliegtuig werd neergehaald en hij moest zich gevangen laten nemen.
  • 1940 - Hitler beveelt de blokkade van de Britse eilanden.
  • 1942 - Amerikaanse troepen vallen de Makin-atol bij de Gilberteilanden aan.
  • 1943 - Aanvang van de Conferentie van Québec die door de overheden van het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten van Amerika werd gehouden.
  • 1943 - 17 & 18 augustus 1943: Het Britse Bomber Command voert een zwaar bombardement met 597 bommenwerpers uit op Peenemünde. De Duitsers zien af van verdere concentratie in Peenemünde. De assemblage wordt verplaatst naar Niedersachswerfen in de Harz. De proeflanceringen vinden voortaan plaats in het Poolse Blitzna.
  • 1943 - Amerikaanse troepen bereiken Messina (Sicilië).
  • 1944 - Vroeg in de nacht gaat Operatie True Form van start. Tachtig Belgische SAS Parachutisten werden geparachuteerd in de vijandelijke lijnen ten oosten van de zak van Falaise. Zij moeten optrekkende colonnes gepantserde wagens bestoken en ze met alle middelen beletten de Seine over te steken.
  • 1944 - Falaise door de Canadese 2de divisie veroverd. In Zuid-Frankrijk wordt een aaneengesloten bruggehoofd gevestigd van ong.75 km.
  • 1987 - Rudolf Hess overlijdt op 93-jarige leeftijd na zelfmoord in gevangenschap. Hess was tot 1941 naaste medewerker van Hitler.

2000 - ... Edit

  • 2005 - Het Duitse hooggerechtshof verbiedt voor het eerst de jaarlijkse herdenkingsmars ter ere voor Rudolf Hess.

Around Wikia's network

Random Wiki