Wikia

1900 - 1999 Edit

  • 1914 - Koning Albert I beveelt het Belgische leger zich terug te trekken in Antwerpen, na een massale Duitse aanval ten noorden van de Maas.
  • 1941 - Aanvang van de aanvoer van de Poolse "Karpatische brigade" (18-25 augustus) in Noord-Afrika (zie ook Slag om Tobroek).
  • 1941 - De eerste tweehonderd gevangenen komen aan in kamp Amersfoort. Het is een groep communisten die eerder waren geïnterneerd in kamp Schoorl.
  • 1944 - Door missers bij een raid van USAAF op de Maasbruggen wordt een stadswijk van Maastricht gebombardeerd. 91 mensen komen om.
  • 1950 - De Belgische communistische politicus Julien Lahaut wordt vermoord, waarschijnlijk omdat hij op 11 augustus 1950 tijdens de eedaflegging van Koning Boudewijn, 'Vive la république' zou hebben geroepen. Meer dan waarschijnlijk speelde o.a. de Belgische Militaire veiligheidsdienst (SGR) een belangrijke rol in de voorbereiding en/of het toedekken van de moordaanslag.
  • 1955- André Flahaut wordt geboren in het Belgische Perbais te Walhain. Flahaut is een voormalig Belgisch minister van Landsverdediging. Hij was met 3.085 dagen de langst regerende Belgische Defensieminister van de afgelopen eeuw.

Around Wikia's network

Random Wiki