Wikia

0 - 999 Edit

  • 546 - Totila, koning van de Ostrogoten neemt Rome in. De bevolking verlaat, op zo'n 500 gijzelaars na, de verwoeste stad.

1300 - 1399 Edit

  • 1385 - De Vrede van Doornik wordt gesloten tussen de Bourgondische hertog Filips de Stoute en het opstandige Gent.

1800 - 1899 Edit

  • 1878 - Sovjet-dictator Jozef Stalin wordt als Iosif Dzjoegasjvili geboren te Gori. Deze 'echte' geboortedatum is gerekend volgens de Gregoriaanse kalender. Een berekening volgens de oude methode (Juliaanse kalender) levert op dat Stalin geboren werd op 6 december.

1900 - 1999 Edit

  • 1941 - De Japanners landen in Hongkong.
  • 1944 - De geallieerden proberen het front lnags de linie Monschau-Butgenbach-Malmédy-Stavelot te stabiliseren.
  • 1944 - De Duitsers blijven door de opening in het front ten zuiden van Butgenbach dringen.
  • 1944 - Duitsers dringen door in Stavelot.
  • 1944 - Hevige gevechten bij St. Vith. Duitsers snijden weg St. Vith-Vielsalm af en dringen door tot Bastogne en Houffalize.
  • 1944 - P.F. Dahler wordt door het militair bestuur op Java tot officieel leider van de Indo-Europeanen aangesteld.
  • 1950 - Het schip Kamina vertrekt vanuit Antwerpen richting Pusan te Korea. Ze vervoert zo'n 670 Belgische en Luxemburgse militairen die samen als de Belgian United Nations Command (BUNC) zullen vechten in de Koreaanse Oorlog.
  • 1956 - Japan treedt toe tot de Verenigde Naties.
  • 1982 - Hans-Ulrich Rudel sterft op 66-jarige leeftijd te Rosenheim. Rudel was tijdens de Tweede Wereldoorlog een Duits gevechtspiloot van een Stuka, daarmee boekte hij grote successen.

2000 - ... Edit

  • 2007 - Bij aanvallen door de Israëlische Luchtmacht op de Gazastrook komen dertien Palestijnen om het leven. Het gaat om elf militanten van de Islamitische Jihad en twee van de Hamas. Israël beschuldigt deze Palestijnse organisaties van het afschieten van raketten en mortiergranaten op Israëlisch grondgebied.

Around Wikia's network

Random Wiki