Wikia

Januari Edit

  • 24 januari
    • Reinhard Heydrich, chef van de Sicherheitspolizei, wordt door Hermann Göring gelast om 'alle noodzakelijke voorbereidingen te treffen op organisatorisch, financieel en materieel gebied voor een algehele oplossing van de Joodse kwestie', de zogenaamde 'Lösung der Judenfrage durch Auswanderung oder Evakuierung'.

Februari Edit

  • 10 februari
    • Japanse strijdkrachten veroveren het Chinese eiland Haïnan.

Maart Edit

  • 14 maart
    • Met de hulp van Hitler verklaren Slowaakse separatisten de onafhankelijkheid uit van Slowakije, dat een vazalstaat van nazi-Duitsland wordt.
  • 15 maart
  • 23 maart
    • Litouwen staat het Memelland af aan Nazi-Duitsland
  • 31 maart
    • Groot-Britannië en Frankrijk garanderen Polen bijstand indien de soevereiniteit van Polen zou geschonden worden (door b.v. Duitsland).

April Edit

Mei Edit

  • 22 mei
    • Duitsland en Italië sluiten een verdrag van wederzijdse bijstand.

Juni Edit

  • 3 juni
    • De Vrije stad Danzig, een stad onder het gezag van de NSDAP, beklaagt zich over het teveel aan Poolse werknemers in zijn douanedienst. Polen reageert scherp en lokt een vloedgolf van nazipropaganda uit.

Juli Edit

  • 26 juli
    • De Verenigde Staten zeggen het handelsverdrag met Japan op.

Augustus Edit

  • 23 augustus
    • De voormalige aartsvijanden Duitsland en Sovjet-Unie verrassen Groot-Britannië en Frankrijk door in Moskou het niet-aanvalsverdrag Molotov-Ribbentroppact te tekenen. Tevens werd in een geheim protocol de aanstaande verdeling van -het nog aan te vallen- Polen geregeld.
  • 28 augustus
    • Nederland mobiliseert zich.

September Edit

  • 1 september
    • In de vroege morgen valt de Duitse Wehrmacht Polen binnen. Later op die dag verkondigt Hitler dat Polen de vijandelijkheden begonnen is. Dit is de aanleiding van de Tweede Wereldoorlog.
  • 3 september
    • Groot-Britannië en Frankrijk verklaren aan Duitsland de oorlog.
  • 4 september
    • Bij de Royal Exchange in Londen City wordt de Britse Britse oorlogsverklaring tegen Duitsland geproclameerd.
  • 9 september
  • 17 september
    • De Duitse onderzeeër U-29 brengt het Britse vliegdekschip Courageous tot zinken.
    • Conform de geheime afspraken met Duitsland valt de Sovjet-Unie Polen langs het Oosten binnen.
  • 24 september
    • Gedurende drie dagen bombardeert de Luftwaffe Warschau met grote verwoestingen en zeer veel burgerslachtoffers tot gevolg.
  • 28 september
    • Één dag na het drie dagen durende Luftwaffe-bombardement op Warschau tekent het stadsbestuur de capitulatie van de stad.

Oktober Edit

  • 6 oktober
    • De laatste Poolse troepen leggen de wapens neer.
  • 12 oktober
    • De eerste deportaties van joodse burgers vinden plaats vanuit Oostenrijk.

November Edit

  • 7 november
  • 8 november
  • 12 november
    • Groot-Brittannië en Frankrijk leggen het verzoek van de Belgische en Nederlandse vorsten naast zich neer.
  • 28 november
    • Volgens een Sovjet verklaring zijn Sovjet troepen ten noorden van Leningrad door de Finnen beschoten.
  • 30 november
    • De Sovjet-Unie valt zonder enige oorlogsverklaring Finland aan en bombardeert Helsinki, dit is de start van de Winteroorlog.

December Edit

Around Wikia's network

Random Wiki