Wikia

Januari Edit

  • 1 januari
    • In Washington DC vergaderen de vertegenwoordigers van 26 landen die de "Verklaring van de Verenigde Naties" ondertekenden. Ze verbonden zich ertoe de oorlog te winnen en het Atlantisch Handvest te erkennen.
  • 2 januari
    • Manilla, de hoofdstad van de Filipijnen, en de Amerikaanse navy-basis bij Cavite worden door Japan bezet.
  • 7 januari
    • Japan valt Bataan aan in de Filipijnen.
  • 9 januari
    • Sovjet troepen trekken het district Smolensk weer in
  • 19 januari
    • Japanse troepen veroveren Noord-Borneo.
    • De Katholieke priester Titus Brandsma wordt gearresteerd wegens verzetsactiviteiten.
  • 26 januari
    • Amerikaanse troepen komen aan in Ulster. De president van Ierland, E. de Valera, protesteert hiertegen.

Februari Edit

  • 2 februari
    • Japanse troepen trekken Java in Nederlands-Indië binnen.
  • 9 februari
    • In Nederlands-Indië wordt Makassar na een Japanse landing bezet.
  • 10 februari
    • De Japanse troepenmacht drijft de Britse, Brits-Indische en Australische troepen tot op 15 km van de stad Singapore.
  • 14 februari
    • De Noorse evangelisch-lutherse bisschoppen zenden een protestbrief vanwege de nazificatie maatregelen.
    • Japanse parachutisten worden gedropt op drie verschillende punten in het gebied van olieraffinaderijen rond Palembang te Sumatra.
  • 15 februari
    • Japanse troepen landen op de Zuidoost kust van Sumatra nabij de monding van de rivier de Musi.
    • Singapore geeft zich over aan de Japanners; 60.000 Britse soldaten worden krijgsgevangen gemaakt.
  • 16 februari
    • Palembang te Sumatra wordt veroverd door Japanse troepen.
    • Duitse duikboten brengen 3 olietankers tot zinken en beschieten een raffinaderij op de Nederlandse Antillen.
  • 17 februari
    • Operatie Cerberus gaat van start waarbij de Duitse schepen Scharnhorst, Gneisenau en Prinz Eugen uit de Franse haven Brest uitbreken.
  • 18 februari
    • Japanse bommenwerpers bombarderen Surabaja en Japanse troepen landen op Bali en bezetten Denpasar in Nederlands Indië.
  • 19 februari
    • Japanse troepen landen op Timor en Bali.
    • Ongeveer 150 Japanse vliegtuigen vallen Darwin in Australië aan.
    • De Amerikaanse president tekent een verordening waardoor duizenden Amerikaanse Japanners aan de westkust geïnterneerd worden.
  • 20 februari
    • Japanse troepen bereiken de straat Sunda op Sumatra tegenover de westpunt van Java.
    • De Duitse regering besluit 627.000 Russische arbeiders naar Duitsland te halen.
  • 27 februari
    • Na een Japanse luchtaanval wordt het vliegdekschip USS Langley CV-1 opgegeven en door zijn begeleidende torpedobootjagers tot zinken gebracht.
    • Japanse bommenwerpers vallen Port Blair, de hoofdstad van de Andamanen aan.
    • Omstreeks 04.00 's middags treffen Japanse en geallieerde vloten elkaar tijdens de Slag in de Javazee. Onder commando van de Nederlandse schout-bij-nacht Karel Doorman gaan vijf geallieerde oorlogsbodems verloren, waarna de Japanse troepen vrijwel ongehinderd op Java aan land kunnen gaan. Nederlands-Indië capituleert op 8 maart.
  • 28 februari
    • De eerste wapendroppings voor het Nederlandse verzet vinden plaats.

Maart Edit

  • 1 maart
    • Ongeveer 60.000 Japanse troepen landen op diverse plekken op Java.

November Edit

  • 28 november
    • Sovjets penetraties in het district van Rzjew en Welikije Loeki aan het centrale front.
    • Zuid-Afrikaanse troepen landen op het eiland Réunion.

December Edit

  • 4 december
  • 6 december
    • De Britse Royal Air Force bombardeert de Philipsfabrieken in Eindhoven om de levering van goederen aan de Duitsers te laten stagneren.
  • 7 december
    • De Nederlandse Koningin Wilhelmina richt zich via de BBC-radio tot alle delen van het Koninkrijk en kondigt voor na de oorlog een rijksconferentie aan over een nieuwe staatkundige structuur voor het Koninkrijk der Nederlanden. Tevens kondigt zij de oprichting aan van de 7 december Brigade, later genoemd de Prinses Irene Brigade.

Around Wikia's network

Random Wiki