Wikia

1900 - 1999 Edit

  • 1940 - Britse troepen trekken zich terug uit Brits-Somalie. Dit valt nu helemaal onder controle van de Italianen.
  • 1942 - Generaal Paulus geeft het 6e leger de opdracht een grootscheeps offensief tegen Stalingrad te beginnen.
  • 1942 - Mislukte geallieerde aanval op Dieppe
  • 1944 - Günther von Kluge pleegt op 61-jarige leeftijd zelfmoord nabij Metz. Von Kluge was een Duits generaal en sinds 1942 zijdelings betrokken bij het Wehrmacht-verzet tegen Hitler. Von Kluge wordt opgevolgd door Model.
  • 1944 - Willy Andriessen wordt op 27-jarige leeftijd door de Duitsers gefusilleerd in Vught. Andriessen was een Nederlandse verzetsstrijder tijdens de Tweede Wereldoorlog.
  • 1945 - ACOD-Defensie, de socialistische vakbond van het Belgisch leger, ziet het levenslicht.
  • 1960 - Koude Oorlog: in Moskou wordt Gary Powers, de piloot van het neergehaalde Amerikaanse U-2 vliegtuig, door de Sovjet-Unie veroordeeld voor spionage.
  • 1991 - Na een coup in de Sovjet-Unie komt het Comité voor de Noodtoestand aan de macht. KGB-chef Vladimir Krjoetsjkov was een van de leden van het comité. De bevolking verzette zich echter sterk tegen de coupplegers waardoor het Comité enkele dagen later -op 22 augustus- aftrad en Gorbatsjov in ere werd hersteld.

Around Wikia's network

Random Wiki