Wikia

1900 - 1999 Edit

  • 1909 - In België wordt de militaire dienstplicht voor één zoon per gezin ingevoerd. Vanaf augustus 1913 wordt dit een algemene dienstplicht. Dit in het kader van een legerhervorming en onder impuls van minister van Oorlog generaal Joseph Hellebaut omdat de Duitse dreiging te groot werd. Men was immers al sinds 1904 op de hoogte van het Duitse Von Schlieffenplan.
  • 1925 - In Londen wordt het Verdrag van Locarno getekend. De betrekkingen met het in de Eerste Wereldoorlog verslagen Duitsland worden genormaliseerd.
  • 1948 - President José Figueres Ferrer schaft het leger van Costa Rica af.
  • 1964 - Vietnamoorlog: VS-President Lyndon B. Johnson en zijn adviseurs besluiten tot een tweefasenplan voor bombardementen op Vietnam.
  • 1969 - In de Verenigde Staten bepaalt voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog een loting wie wordt opgeroepen voor militaire dienst. In januari 1970 stellen statistici vast dat met de loting is gerommeld.
  • 1971 - Rebellen van de Rode Khmer voeren hun aanvallen op Cambodjaanse regeringstroepen op, en verdrijven deze uit Kompong Thmar en Ba Ray, 10 kilometer ten noordoosten van de hoofdstad Phnom-Penh.

Around Wikia's network

Random Wiki