Wikia

1800 - 1899 Edit

  • 1804 - Einde van de Franse overheersing in Haïti.
  • 1887 - Wilhelm Canaris wordt geboren te Aplerbeck (nabij Dortmund). Wilhelm Franz Canaris was een Duits admiraal en tijdens het nationaal-socialistische regime leider van de Abwehr van het Duitse opperbevel. Canaris werd op 9 april 1945 opgehangen wegens zijn aandeel in het smeden van plannen om Hitler om te brengen.
  • 1899 - Einde van de Spaanse overheersing in Cuba.

1900 - 1999 Edit

  • 1940 - Winteroorlog: De Russische 44e gemotoriseerde divisie, die op 25 november 1939 probeerde door te dringen naar de 163e Russische divisie, wordt door de Finnen omsingeld, systematisch uiteengeslagen en vernietigd. De Sovjets lijden zware verliezen; 17.500 doden en 1300 worden gevangen genomen. Aan Finse zijde vallen 900 doden en 1770 gewonden.
  • 1940 - In Groot-Brittannië wordt een rantsoenering ingevoerd voor bacon, ham, boter en suiker.
  • 1941 - Degrelle roept op tot collaboratie in zijn nieuwjaarstoespraak. Op de persen van NV De Vlijt in Antwerpen rolt een nieuwe (collaborerende) krant van de pers: het Vlaamsche Land.
  • 1942 - In Washington DC vergaderen de vertegenwoordigers van 26 landen die de "Verklaring van de Verenigde Naties" ondertekenden. Ze verbonden zich ertoe de oorlog te winnen en het Atlantisch Handvest te erkennen. (zie ook: Arcadiaconferentie)
  • 1944 - Generaal Clark neemt het commando over het Amerikaanse 7e leger van generaal Patton over. Hij wordt verantwoordelijk voor de planning van operatie Anvil, een operatie ter voorbereiding van een landing in Zuid-Frankrijk.
  • 1945 - De mijnenvegers M187 en M193 die aan het werk waren, zinken in de scheldemonding door een luchtaanval van de Luftwaffe.
  • 1950 - Volgens een nieuwjaarsboodschap van de Chinese Communistische Partij vormen Tibet, Hainan en Formosa (Taiwan) de eerstvolgende doelen van het Chinese leger.
  • 1950 - De Vietminh begint in Tonkin een groot offensief tegen de Franse troepen onder leiding van Ho Chi Minh.
  • 1994 - De Noord-Amerikaanse Vrijhandelsovereenkomst (NAFTA) wordt van kracht tussen Canada, Mexico en de Verenigde Staten. Als reactie begint het Zapatistisch Nationaal Bevrijdingsleger (EZLN) een guerrillastrijd tegen het Mexicaanse regeringsleger.

2000 - ... Edit

Around Wikia's network

Random Wiki