Wikia

1600 - 1699 Edit

  • 1654 - Het Koerlandse schip Das Wappen der Herzogin von Kurland vaart uit om Tobago te bezetten.

1800 - 1899 Edit

  • 1881 - Władysław Sikorski wordt geboren in Tuszów Narodowy, Oostenrijk-Hongarije. Sikorski was een Pools politiek en militair leider.

1900 - 1999 Edit

  • 1915 - Moshe Dayan wordt geboren. Dayan was een Israëlisch militair. Zijn handelsmerk was het zwarte ooglapje dat hij droeg voor zijn beschadigde linkeroog.
  • 1938 - Tsjechoslowakije mobiliseert gedeeltelijk z'n leger.
  • 1940 - Concentratiekamp Auschwitz wordt in gebruik genomen als gevangenkamp voor Russische en Poolse verzetslieden.
  • 1940 - Duitse troepen nemen de plaatsen Atrecht, Laon en Amiens in, verkenningseenheden bereiken Abbeville.
  • 1940 - Het Belgische leger trekt zich terug achter de Schelde en het kanaal Gent-Terneuzen.
  • 1940 - De Belgische Verdinaso leider Joris van Severen wordt in Abbeville samen met 21 andere politieke gevangenen vermoord door Franse soldaten.
  • 1941 - Unternehmen Merkur (20 mei - 31 mei 1941): grootscheepse Duitse luchtlandingsoperatie op Kreta. Ondanks zware Duitse verliezen moeten de geallieerden het eiland verlaten.
  • 1942 - Birma is geheel in Japanse handen.
  • 1942 - Omdat de Japanse invasieplannen hun bekend zijn geworden, zenden de Amerikanen haastig versterkingen naar Midway en de Aleoeten.
  • 1942 - Het gehele schiereiland Kertsj is door de Duitsers heroverd.
  • 1945 - Canadese troepen arriveren op Texel; einde Opstand der Georgiërs.

2000 - ... Edit

  • 2006 - Willem Poorterman overlijdt op 82-jarige leeftijd te Hellendoorn. Poorterman was tijdens de Tweede Wereldoorlog een Nederlands verzetsstrijder. Hij richtte samen met een aantal anderen in 1942 de verzetsgroep "Eversberg" op.

Around Wikia's network

Random Wiki