Wikia

1800 - 1899 Edit

  • 1876 - De familienaam van Alois Schicklgruber, de vader van Adolf Hitler, wordt gewijzigd in Hiedler. Door een spelfout werd de naam echter opgetekend als Hitler. Later zou zoon Adolf in het boek Mein Kampf vermelden dat de naamswijziging het enige was waar hij zijn vader dankbaar voor was. Heil Hitler klonk immers veel beter dan Heil Schicklgruber!

1900 - 1999 Edit

  • 1918 - In opdracht van Friedrich Ebert onderdrukt het Duitse leger een muiterij.
  • 1934 - In Duitsland worden de aanbevolen boeken in het onderwijs op het gebied van erfelijkheid, rassenkunde en bevolkingspolitiek bekendgemaakt. Mein Kampf staat bovenaan de lijst; een van de andere werken is bijvoorbeeld de protocollen van de wijzen van Sion.
  • 1934 - De Oostenrijkse bondskanselier Kurt von Schuschnigg verklaart dat er niet met Duitsland onderhandeld wordt. De onafhankelijkheidspolitiek van Engelbert Dollfuss wordt nog steeds gevolgd.
  • 1939 - Omdat Operatie Fall Gelb, de aanval op Parijs via Nederland en België, meerdere malen moest worden uitgesteld, reageerde Hitler zijn frustratie hierover af op zijn generaals. In een toespraak aan de legerleiding zegt hij: ...en éénieder die zich tegen mijn wil verzet, zal worden vernietigd...
  • 1940 - Roemenië ondertekent het Drielandenpact (pact geloten in 1936 tussen Duidsland, Italie en Japan).
  • 1943 - RAF groep No 100, een gespecialiseerde en geheime ondersteuningsformatie van de afdeling Bomber Command binnen de Royal Air Force, wordt opgericht. Deze vliegtuigformatie zou zich tijdens de Tweede Wereldoorlog bezighouden met elektronische oorlogsvoering tegen Duitse nachtjagers en luchtverdedigingssystemen. (Nota: Sommige bronnen vermeldden dat deze groep werd opgericht op 23 november 1943. Het is niet geheel zeker dat dit op deze dag was)
  • 1944 - De 2ème Division Blindée van generaal Leclerc en het 7e Amerikaanse leger van generaal Patch veroveren Straatsburg.
  • 1946 – Frankrijk start de Vietnamoorlog door zijn oorlogsschepen de havenstad Haiphong (Tonkin) te laten bombarderen.

2000 - ... Edit

  • 2006 - Aleksandr Litvinenko sterft op 43 jarige leeftijd te Londen. Litvinenko was een ex-KGB kolonel en ex-FSB luitenant-kolonel die onder verdachte omstandigheden om het leven kwam.
  • 2006 - Bij aanslagen in Sadr-stad, een grote wijk in Bagdad, Irak, vallen 215 doden.

Around Wikia's network

Random Wiki