Wikia

1300 - 1399 Edit

1500 - 1588 Edit

1800 - 1899 Edit

  • 1830 - De opvoering van de opera La muette de Portici van Daniel Auber in de Brusselse Koninklijke Muntschouwburg mondt uit in rellen: Belgische revolutionairen komen in opstand tegen koning Willem I. Deze opstand leidt enkele weken later tot de Belgische onafhankelijkheid.

1900 - 1999 Edit

  • 1914 - WOI: Duitse troepen ondernemen een strafexpeditie tegen de stad Leuven. De stad -inclusief universiteitsbibliotheek- wordt platgebrand en 218 burgers worden vermoord.
  • 1914 - Laatste dag van de De Slag der Grenzen tussen Frankrijk en Duitsland.
  • 1916 - Sam van Musschenbroek wordt geboren in Gemert. Van Musschenbroek was een Nederlandse verzetsstrijder tijdens de Tweede Wereldoorlog.
  • 1939 - Groot-Brittannië en Polen ondertekenen een wederzijds bijstandsverdrag.
  • 1940 - Eerste Britse bombardementen op Berlijn als vergelding voor de aanval op Londen.
  • 1941 - Groot-Brittannië en de Sovjet-Unie in staat van oorlog met Iran (bezetting).
  • 1942 - De luitenants J.A. de Jong en W. van Daalen worden in Manado onthoofd (zie ook 9 augustus).
  • 1943 - De benoeming van lord Mountbatten tot Supreme Allied Commander in Zuid-Oost-Azie wordt bekend gemaakt.
  • 1943 - Na herovering van de haven van Bairoko op New Georgia door US troepen, is de strijd op dit eiland ten gunste van de USA beslist.
  • 1944 - WOII: Generaal von Choltitz geeft zich over. Parijs wordt bevrijd door de geallieerden.
  • 1944 - Roemenië verklaart Duitsland de oorlog
  • 1945 - Soldaat John Birch wordt op 27-jarige leeftijd het eerste slachtoffer van de Koude Oorlog.
  • 1960 - Bij Koninklijk Besluit worden de Transmissietroepen van de Belgische Krijgsmacht een onafhankelijk wapen.
  • 1990 - Voor het eerst keurt de VN-Veiligheidsraad unaniem een resolutie goed waarbij het wordt gewettigd om militaire middelen in te zetten om het handelsembargo tegen Irak te doen naleven.

Around Wikia's network

Random Wiki