Wikia

1700 - 1799 Edit

1900 - 1999 Edit

  • 1941 - De Britse Kroonkolonie Hongkong capituleert voor Japan. De Japanners landen op de Tambelaneilanden ten noordwesten van Borneo en op de Minahasa op Celebes.
  • 1942 - Gevechten tussen Duitse torpedobootjagers en twee Engelse kruisers. Drie Duitse boten worden tot zinken gebracht.
  • 1942 - Het eerste van de beruchte vrouwenkampen te Ambarawa in gebruik genomen.
  • 1943 - Onder geallieerde druk erkent de Gaulle de onafhankelijkheid van de voormalige Franse kolonies Syrië en Libanon.
  • 1944 - Helena Kuipers-Rietberg sterft op 51-jarige leeftijd te Ravensbrück. "Tante Riek" was een Nederlands verzetsstrijder tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zij was de grote en stille kracht achter de Landelijke Organisatie voor hulp aan onderduikers.
  • 1944 - In Antwerpen vinden op één dag zevenentwintig V-inslagen plaats.
  • 1944 - Het College van Vertrouwensmannen besluit tot principiële afwijzing van het aanvagen van Ausweise in het kader van de Liese-Aktion.
  • 1945 - Vierentwintig landen ondertekenen de besluiten van de conferentie van Bretton-Woods.
  • 1954 - Te Pusan gaan 450 BUNC-vrijwilligers gaan aan boord van het schip Kamina om naar België terug te keren. Een laatste detachement van 200 vrijwilligers blijft nog in Korea.
  • 1990 - De eerste manschappen van de Belgische Zeemacht vertrekken vanuit Oostende naar de Perzische Golf om de bemanningen van de "Myosotis", de "Iris" en de "Zinnia" af te lossen.

Around Wikia's network

Random Wiki