Wikia

1400 - 1499 Edit

1600 - 1699 Edit

  • 1672 - Lodewijk XIV van Frankrijk valt de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden binnen (Hollandse Oorlog).
  • 1676 - Michiel de Ruyter overlijdt op 69-jarige leeftijd in de Baai van Syracuse. De Ruyter was een Nederlands admiraal en zeeheld.

1900 - 1999 Edit

  • 1942 - De voorzitters van de Joodsche Raad worden ingelicht over de Duitse beslissing dat vanaf 3 mei 1942 de joden in Nederland verplicht een jodenster moeten dragen.
  • 1942 - De Britten in Brima ontruimen de stad Mandalay.
  • 1943 - De Duitse generaal Christiansen roept alle Nederlandse ex-militairen op zich te melden om als krijgsgevangene te worden weggevoerd. Aanvang van de april-mei stakingen in Twente.
  • 1945 - Adolf Hitler trouwt in een bunker in Berlijn met zijn maitresse Eva Braun.
  • 1945 - Hitler dicteert zijn politieke testament: zijn opvolger wordt admiraal Karl Dönitz, rijkskanselier wordt Joseph Goebbels, kanselier van de partij Martin Bormann.
  • 1945 - Amerikaanse troepen bevrijden het concentratiekamp Dachau.
  • 1945 - De Duitsers geven de Engelsen toestemming om Operatie Manna uit te voeren. Operatie Manna was de naam van de acht dagen durende voedseldropping voor hongerend West-Nederland.
  • 1945 - Britse troepen veroveren Venetië, Mestre, Padua, Vicenza en Como. Amerikaanse troepen trekken Milaan binnen.
  • 1945 - Het Comite ter voorbereiding van de onafhankelijkheid van Nederlands Indië wordt opgericht.
  • 1945 - De Sovjet-Unie erkent de nieuwe Joegoslavische regering van Tito.
  • 1975 - Amerikaanse troepen vluchten weg uit Saigon voor het Noord-Vietnamees leger. Feitelijk einde van de oorlog in Vietnam.

2000 - ... Edit

  • Benny Rogmans, Belgisch ParaCommando, neemt in Moskou deel aan een kooigevecht. Hij wordt daarmee de eerste vlaming die in Rusland in de kooi vecht.

Around Wikia's network

Random Wiki