Wikia

1800 - 1899 Edit

1900 - 1999 Edit

  • 1940 - Oprukkende Duitse troepen vanaf Oslo naar het Noorden en vanuit Trondheim naar het Zuiden maken contact bij Dombas.
  • 1942 - Japanse troepen in Brima veroveren het eindpunt van de Birmaweg, Lashio en ook het spoorwegknooppunt Hsipaw.
  • 1942 - Hitler en Mussolini besluiten een tweedaagse conferentie nabij Salzburg.
  • 1942 - De Britse kruiser HMS Edinburgh met aan boord een aanzienlijke hoeveelheid Russisch goud, raakt door een Duitse torpedo zwaar beschadigd.
  • 1943 - Het Aufenthaltslager für Juden te Bergen-Belsen wordt opgericht.
  • 1943 - In geheel Nederland breken spontane stakingen uit. De Nederlandse regering in Londen roept op geen medewerking te verlenen aan het wegvoeren van Nederlandse ex-militairen. De spoorwegen besluiten niet te staken.
  • 1945 - Slag om Tobroek: Duitse infanteristen nemen de heuvel Ras-el-Medauar. Dit stuk van de linie stond hierna bekend als "het gat". De Duitse aanval probeerde door te drukken tot in Tobroek maar werd gestopt.
  • 1945 - Adolf Hitler & Eva Braun plegen zelfmoord.
  • 1945 - Martin Bormann laat telegrafisch aan Karl Dönitz weten dat Adolf Hitler, Dönitz testamentair tot zijn opvolger had benoemd.
  • 1945 - Het zwaar verdedigde Berlijnse Rijksdaggebouw wordt ingenomen. Russische soldaten planten de rode vlag er boven op.
  • 1945 - Bevrijding van KL-Ravensbrück, een concentratiekamp voor vrouwen.
  • 1975 - Saigon capituleert. Dit is het einde van Zuid Vietnam.
  • 1980 - In Suriname mislukt een tegencoup plaats tegen de Sergeantencoup van Desi Bouterse eerder dat jaar.

2000 - ... Edit

  • 2004 - Een federaal hof van beroep in het Amerikaanse Ohio concludeert dat Iwan Demjanjuk in WOII weldegelijk als nazi-kampbewaarder heeft gewerkt. Dit zou onder meer zijn geweest in het vernietigingskamp Sobibor in Polen.

Around Wikia's network

Random Wiki