Wikia

1900 -1999 Edit

  • 1915 - De Franse vlieger en aas Adolphe Pegoud overlijdt nadat hij boven het dorp Petit-Croix in de hals wordt geraakt door een zondagsschot van de Duitse onderofficier Hans Kandulski, een voormalig leerling van Pégoud.
  • 1939 - Hitler brengt Weisung 1 uit: De Duitse oorlogsmarine (met 23 U-Booten) voert een handelsoorlog die zich voornamelijk tegen Engeland richt.
  • 1940 - Eerste uitgave van de verzetskrant Vrij Nederland in een oplage van 1000 exemplaren.
  • 1940 - Eind augustus wordt een driedaagse conferentie gehouden door de zogenaamde "Lunterense Kring", een groep predikanten, die voor de oorlog contact hadden gelegd met de Bekennende Kirche in Duitsland.
  • 1944 - Troepen van het 2de Oekraïense front veroveren Boekarest.
  • 1944 - Het Britse 2de leger trekt Amiens binnen, terwijl Amerikaanse troepen aan de oevers van de Maas staan. Ook Bordeaux wordt bevrijd.
  • 1963 - De Hot Line tussen het Kremlin en het Witte Huis wordt in gebruik genomen.
  • 1990 - Javier Pérez de Cuéllar, de secretaris-generaal van de VN, en Tarek Aziz, de Iraakse minister van Buitenlandse Zaken, starten in Amman gesprekken over de Golfoorlog.
  • 1994 - De laatste Sovjet-militairen verlaten de voormalige DDR.
  • 1996 - Einde van de Eerste Tsjetsjeense Oorlog.

Around Wikia's network

Random Wiki