Wikia

1900 - 1999 Edit

  • 1914 - Eerste Wereldoorlog: Duitsland verklaart de oorlog aan Frankrijk en vraagt dezelfde dag aan België, om langs daar te mogen passeren om Frankrijk binnen te vallen. Het neutrale België houdt zich aan zijn belofte en biedt de Duitsers geen doorgang.
  • 1940 - Brits-Somaliland wordt door Italië aangevallen.
  • 1940 - Estland, Letland en Litouwen worden "op hun verzoek" opgenomen in de Unie van Sovjetrepublieken.
  • 1941 - De bisschop van Münster, Graf von Galen, protesteert in een kanselrede tegen de massale euthanasie op geesteszieken.
  • 1942 - Generalkommissar Schmidt houdt in het Limburgse Waubach een rede tegen de joden.
  • 1943 - De Italianen geven Sicilië op. Het Italiaanse bewind polst bij de geallieerden over vrede.
  • 1944 - Na een beleg van twee maanden veroveren Amerikaanse en Chinese troepen Myitkyina.
  • 1944 - De Amerikaanse onderzeeër USS Ray brengt het Japanse transportschip Koshu Maru tot zinken. 273 passagiers, 28 bemanningsleden en 1239 arbeiders komen om.
  • 1958 - Ernst Schnabel doet aangifte tegen Nazi-arts Josef Mengele, alias de Engel des Doods. In februari 1959 leidde dit tot een eerste arrestatiebevel tegen Mengele.
  • 1990 - De Italiaanse premier Giulio Andreotti geeft voor het eerst in de openbaarheid het bestaan toe van het netwerk Gladio.

Around Wikia's network

Random Wiki