Wikia

1800 - 1899 Edit

1900 - 1999 Edit

  • 1942 - De eerste selectie vindt plaats in het kamp Birkenau.
  • 1942 - Japanse troepen nemen Akyab, de laatste haven van Birma, die nog in Britse handen is, in.
  • 1942 - Bommenwerpers van het Amerikaanse vliegdekschip USS Yorktown bombarderen de haven van Tulagi. Dit is het begin van de acties in de Koraalzee.
  • 1942 - In het kader van een gijzelingsactie worden honderden Nederlanders gearresteerd en naar Haren in Noord-Brabant overgebracht.
  • 1942 - 72 Nederlandse verzetslieden worden door de Duitsers geëxecuteerd.
  • 1943 - Aan de strokartonfabriek van Beukema in Hoogezand worden vijf Nederlandse verzetsstrijders door de SD tegen de muur gezet en doodgeschoten. Onder hen de 21-jarige Gerrit Imbos.
  • 1945 - De Duitse groot-admiraal Hans-Georg von Friedeburg biedt te Lüneburg de capitulatie aan van alle strijdkrachten in Noordwest Europa. De Britse veldmaarschalk Bernard Montgomery aanvaard deze onvoorwaardelijke overgave.
  • 1945 - Kamp Neuengamme wordt door de Geallieerden bevrijd.
  • 1989 - In de Verenigde Staten wordt Oliver North schuldig verklaard in het Iran-Contra-schandaal.

2000 - ... Edit

  • 2004 - Hans van der Kop overlijdt op 80-jarige leeftijd in Den Haag. Van der Kop was een Nederlands marinevlieger en schrijver.

Around Wikia's network

Random Wiki