Wikia

1400 - 1499 Edit

  • 1477 - De Slag bij Nancy wordt geleverd tussen de Bourgondiërs en troepen uit Zwitserland en Lotharingen. Leider van de Bourgondiërs, Karel de Stoute, sneuvelt tijdens deze slag.

1800 - 1899 Edit

  • 1895 - Dreyfus-affaire: De joods-Franse officier Alfred Dreyfus wordt uit zijn rang gezet en veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf voor het plegen van landverraad. Later bleken de bewijzen tegen Dreyfus vals te zijn, antisemitisme bleek de boosdoener.

1900 - 1999 Edit

  • 1940 - De Britten waarschuwen Noorwegen dat de Royal Navy de Noorse wateren zal binnenvallen als de Noren illegaal Duitse schepen ijzererts laten laden.
  • 1940 - Groot-Brittannië heeft een nieuwe minister van Defensie. Hore-Belisha geeft de fakkel over aan Oliver Stanley.
  • 1940 - Ten oosten van het Finse Soumussalmi vernietigt de Finse 9de divisie het Sovjet 44ste regiment jagers.
  • 1942 - De Nederlandse kerken protesteren gezamenlijk tegen de rechteloosheid van de Joden en vragen een gesprek met Seyss-Inquart aan.
  • 1942 - De Russische invasie op Sebastopol mislukt.
  • 1944 - De Poolse regering in ballingschap geeft het Poolse verzet toestemming met de Sovjets samen te werken indien Moskou de betrekkingen met Polen wil hervatten.
  • 1945 - In Nederland openen de wervingslokalen hun deuren voor de Liese-Aktion. Het Nederlandse verzet laat al op dag één van zich horen, ze plegen op die dag een bomaanslag het aanmeldingslokaal in de Marnixstraat in Amsterdam.
  • 1945 - Cornelis Bitter wordt door het verzet vermoord te Rotterdam. Bitter was een Nederlands verzetsstrijder tijdens de Tweede Wereldoorlog die na zijn arrestatie door de Duitsers gedwongen werd met de Nazi's mee te werken door landverraad te plegen. Op de avond van 5 januari 1945 werd hij door het verzet bedwelmd met chloroform en kreeg een cyaankali-injectie toegediend. Omdat deze poging niet lukte schoot men hem door het hoofd. Zijn stoffelijk overschot werd in een juten zak genaaid en met bakstenen verzwaard in het Boerengat geworpen.
  • 1945 - De Sovjet regering erkent officieel de voorlopige Poolse regering die op 1 januari werd uitgeroepen.

2000 - ... Edit

Around Wikia's network

Random Wiki