Wikia

1800 - 1899 Edit

  • 1821 - Napoleon Bonaparte overlijdt op 51-jarige leeftijd op het eiland Sint-Helena.
  • 1862 - Slag bij Puebla, Mexico verslaat de Fransen. Deze overwinning wordt elk jaar gevierd onder de naam Cinco de Mayo.

1900 - 1999 Edit

  • 1912 - Albert van Spijker wordt geboren in Meppel. Van Spijker was een Nederlandse verzetsstrijder tijdens de Tweede Wereldoorlog.
  • 1919 - Georgios Papadopoulos wordt geboren in Eléochorion. Papadopoulos was een Grieks militair met de rang van kolonel.
  • 1940 - Duitse vliegtuigen brengen 3 torpedobootjagers tot zinken, die het evacuatiekonvooi vanuit Noorwegen begeleiden.
  • 1940 - In Londen wordt een Noorse regering in ballingschap gevormd o.l.v. premier Johan Nygaardsvold.
  • 1940 - Japanse troepen doorbreken de Chinese verdedigingslinie Hoebei-Henan.
  • 1942 - De Amerikaanse vliegdekschepen USS Yorktown en USS Lexington voegen zich bij elkaar om de Japanse invasievloot voor Port Moresby (Australisch Nieuw-Guinea) op te zoeken.
  • 1942 - Operation Ironclad: Britse troepen landen op Madasgascar.
  • 1943 - De Britten heroveren Djebel Bou Aoukaz.
  • 1945 - Einde van de Tweede Wereldoorlog voor Nederland. Sommige delen van Nederland zijn echter nog niet bevrijd. Schiermonnikoog wordt op 12 juni, als laatste stukje Nederland, bevrijd.
  • 1945 - De overlevende gevangenen van Kamp Amersfoort worden voorzien van een Rode Kruis-paspoort en mogen het kamp verlaten. Ook concentratiekamp Mauthausen wordt bevrijd.
  • 1980 - De SAS bestormt de Iraanse ambassade in Londen, bevrijdt 19 gijzelaars en doodt 4 gewapende mannen.

2000 - ... Edit

  • 2006 - Bill Minco overlijdt op 83-jarige leeftijd. Minco was een Nederlandse verzetsstrijder tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Viering/herdenking Edit

Around Wikia's network

Random Wiki