Wikia

1600 - 1699 Edit

1800 - 1899 Edit

  • 1890 - De Fransen nemen Ségou in, en veroveren daarmee het dal van de Niger.

1900 - 1999 Edit

  • 1941 - Duitse troepen vallen Joegoslavië en Griekenland binnen.
  • 1941 - In de haven van Brest wordt het Duitse slagschip Gneisenau door Britse vliegtuigen zwaar beschadigd.
  • 1942 - De Japanse luchtmacht bombardeert voor het eerst de Brits-Indische steden Madras, Coconada en Vizagapatam.
  • 1942 - De eerste Amerikaanse troepen komen aan in Australië.
  • 1943 - De Nederlandse verzetsstrijder Johan Benders pleegt zelfmoord door uit het raam van zijn cel op de derde verdieping te springen.
  • 1944 - Japanse troepen doen een aanval op de versterkte Chinditstelling in White City die opgegeven wordt.
  • 1945 - Om 01.00hr komen de Georgische dwangarbeiders op Texel in opstand tegen de Duitsers. dit is het begin van de Russenoorlog.
  • 1945 - Koningsbergen (Kaliningrad) valt in Russische handen.
  • 1945 - Amerikaanse mariniers komen ondanks massale tegenstand aan land bij Okinawa.
  • 1945 - Legergroep H wordt ontbonden. Nieuw opperbevel Nordwest onder direct gezag van OKW. Generaal Blaskowitz krijgt bevel over 25e leger. Generaal Christiansen wordt van zijn bevoegdheden ontheven.

  • 1994 - Het vliegtuig van de Rwandese president Juvénal Habyarimana en de Burundese president Cyprien Ntaryamira wordt omstreeks 20u30 neergeschoten. Dit is het startsein van de Rwandese genocide. Naar schatting 500.000 tot 1 miljoen en Tutsi's en gematigde Hutu's worden vermoord in een periode van 100 dagen.

2000 - ... Edit

  • 2003 - Irakoorlog: Amerikaanse troepen nemen bij vergissing een groep bestaande uit Koerdische strijdkrachten en Amerikaanse special forces onder vuur.

Around Wikia's network

Random Wiki