Wikia

1400 - 1499 Edit

1600 - 1699 Edit

1800 - 1899 Edit

  • 1892 - Stanisław Sosabowski wordt geboren in Stanisławów. Sosabowski was tijdens de Tweede Wereldoorlog generaal-majoor bij de Poolse strijdkrachten. Hij was de oprichter en bevelhebber van de Poolse 1ste Onafhankelijke Parachutistenbrigade die in september 1944 deelnam aan de Slag om Arnhem.

1900 - 1999 Edit

  • 1940 - Japanse troepen doorbreken de Chinese verdedigingslinie Hoebei-Henan.
  • 1942 - De D Parachute Company 2nd Battalion Belgian Fusiliers wordt officieel opgericht. Een maand later zal de eenheid worden omgedoopt in Belgian Independent Parachute Company en nog later in Belgian SAS Squadron.
  • 1942 - De Duitsers beginnen het zomeroffensief op de Krim.
  • 1942 - De Slag in de Koraalzee. De Amerikanen verliezen het vliegdekschip USS Lexington; de USS Yorktown raakt beschadigd. Aan Japanse zijde zinkt het vliegdekschip Shoho, het vliegdekschip Shokaku raakt zwaar beschadigd en het vliegdekschip Zuikaku verliest veel vliegtuigen. De Japanse invasievloot voor Port Moresby moet terugkeren. De Amerikanen hadden de Japanse code gebroken en kenden de Japanse plannen. Dit is de eerste overwinning van de Amerikanen in de Pacific.
  • 1943 - In België verwijt generaal Alexander von Falkenhausen de secretarissen-generaal gebrek aan samenwerking. Van de Belgen die werden opgeroepen om in Duitsland te gaan werken is 60% ondergedoken.
  • 1944 - De Duitse generaal Johannes Blaskowitz wordt bevorderd tot opperbevelhebber van legergroep-G. Blaskowitz was de generaal die op 6 mei 1945 de uitwerkingsovereenkomst van de capitulatie van Duitse troepen in Nederland tekende.
  • 1944 - Höss keert terug naar Auschwitz om de uitroeiing van de Hongaarse joden te organiseren.
  • 1945 - Kort voor middernacht tekenden Duitse vertegenwoordigers in Berlijn een document, expliciet capitulerend aan de Soviet strijdkrachten in aanwezigheid van generaal Georgi Zjoekov.
  • 1945 - Nieuws van de overgave brak door in het Westen en ontsprongen er spontane feesten door geheel Europa. In de Verenigde Staten werden de Amerikanen wakker met het nieuws van de vorige dag en verklaarden zij 8 mei tot V-E-dag (Victory in Europe Day).
  • 1945 - Bevrijding van het concentratiekamp Mauthausen.
  • 1945 - Joseph Terboven blaast zichzelf op in zijn bunker bij Skaugum. Terboven was een Duits militair die tijdens de Tweede Wereldoorlog Reichskommissar was van Noorwegen.

2000 - ... Edit

  • 2008 - Er komt steeds meer internationale kritiek op de militaire junta van Myanmar omdat zij de hulpverlening na de cycloon Nargis zouden frustreren. Mogelijk zijn er meer dan 100.000 doden gevallen.

Around Wikia's network

Random Wiki