Wikia

300 - 399 Edit

  • 378 - Slag bij Adrianopel. Keizer Valens sneuvelt in de strijd tegen de Visigothen.

1800 - 1899 Edit

  • 1887 - Hans Oster wordt geboren in Dresden. Oster was een officier in de Duitse Wehrmacht en een vastberaden tegenstander van Hitler en het nazisme. Hij was een centrale persoon in het verzet van Duitse legerofficieren tegen Hitler.

1900 - 1999 Edit

  • 1941 - 9 tot 12 augustus 1941: President Roosevelt en Churchill houden hun Atlantic conferentie en maken het Atlantic Charter bekend.
  • 1942Slag bij Savo-eiland: De Amerikaanse marine lijdt zware verliezen. Japanse lucht-en zeestrijdkrachten vernietigen de Australische kruiser Canberra en de Amerikaanse kruisers USS Astoria, USS Quincy en USS Vincennes.
  • 1942 - De guerrilla-groepen van de luitenants J.A. de Jong en W. van Daalen op Noord-Celebes vallen in Japanse handen.
  • 1942 - Duitse troepen komen aan in het Sovjet oliegebied van Maikop. Krasnodar wordt bezet.
  • 1944 - In het kader van operatie Haggard -een SAS-operatie van het First British SAS Regiment- worden in de nacht van 8 op 9 augustus de Belgische SAS'ers Jean Temmerman en Raymond Holvoet gedropt nabij het Forêt d’ Ivry, in de omgeving van Bourges (Frankrijk).
  • 1944 - De plutoniumbom Fat Man (21 kiloton) wordt gedropt boven de Japanse stad Nagasaki. De bom maakte 27.000 directe slachtoffers.
  • 1950 - Philipp Schmitt wordt om zes uur 's morgens op 47-jarige leeftijd geëxecuteerd in de voormalige militaire bakkerij in Hoboken (België). Schmitt was een Duitse oorlogsmisdadiger en kampcommandant van het Fort van Breendonk.
  • 1990 - Vele buitenlanders zitten vast in Irak nadat het land besliste zijn grenzen te sluiten. De VN-Veiligheidsraad aanvaardt de annexatie van Koeweit door Irak niet.

2000 - ... Edit

Around Wikia's network

Random Wiki