Wikia

1900 - 1999 Edit

  • 1918 - De Franse luchtaas René Fonck schiet in slechts enkele uren tijd zes vijandelijke toestellen neer. De koele en methodische Fonck behaalde in totaal 75 officiële zeges zonder ooit zelf geraakt te worden.
  • 1921 - Sophie Scholl wordt geboren in het Duitse Forchtenberg. Scholl was een Duitse studente en verzetsstrijdster in de Tweede Wereldoorlog.
  • 1940 - Britse troepen landen in IJsland om het eiland te beschermen.
  • 1940 - Hitler kondigt amnestie af voor Noorse krijgsgevangenen.
  • 1940 - 's Avonds om kwart voor negen laat het algemeen hoofdkwartier een algemeen waarschuwingstelegram uitgaan, dat echter niet overal, onder meer bij de Moerdijkbruggen, wordt ontvangen.
  • 1940 - De Belgische en Nederlandse militaire attaché's in Berlijn waarschuwen hun regering voor een op handen zijnde Duitse inval.
  • 1943 - In het Middellandse-Zeegebied nemen geallieerde troepen 50.000 Duitse en Italiaanse troepen gevangen onder wie 4 generaals bij Kaap Bon.
  • 1943 - In Birma ontruimen Britse en Indische troepen de basis Boethedaoeng aan de Majoe met de grens van Bengalen.
  • 1943 - Het Spaanse staatshoofd Franco roept op tot vrede omdat de oorlog een punt heeft bereikt waarop geen van de oorlogvoerenden zijn tegenstander nog kan vernietigen.
  • 1944 - Het 4de Oekraïense Sovjetfront bevrijdt de havenstad Sebastopol. De Duitsers zijn verpletterend verslagen ten koste van 100.000 man (gesneuveld of gevangen genomen).
  • 1945 - Concentratiekamp Stutthof wordt als laatste van de concentratiekampen bevrijdt.
  • 1945 - Omdat de Sovjetunie ten oosten van Duitsland lag, duurde het tot 9 mei 1945 lokale tijd in Moskou totdat de Duitse militaire overgave in effect ging, waardoor Rusland en veel andere Europese landen ten oosten van Duitsland hun dag van overwinning vieren op 9 mei.
  • 1955 - West-Duitsland treedt toe tot de NAVO.

Around Wikia's network

Random Wiki