Wikia

Videoclip

Gebruik Edit

300px-AH-64D Kanon.jpg

Boordkanon van een Nederlandse AH-64D (Open Dagen Koninklijke Luchtmacht, 17 juni 2006)

De Apache AH-64 is in gebruik bij de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Verenigde Arabische Emiraten, Koeweit, Singapore, Japan, Israël, Griekenland en Egypte.

Aanvankelijk kostte een AH-64A ongeveer 14,5 miljoen dollar. In september 2003 kocht Griekenland twaalf AH-64D's voor een totaal bedrag van 675 miljoen dollar (met inbegrip van wapens en ondersteuning) - wat neerkomt op 56,25 miljoen dollar per toestel.

Nederland besloot in 1991 tot de oprichting van een Luchtmobiele Brigade. Voor de helikopters moest een keuze worden gemaakt tussen de Tiger van Eurocopter en de Apache AH-64D. Het eerste toestel was niet direct beschikbaar. Nederland leaste vervolgens eerst 12 Apache AH-64A's, en bestelde 30 stuks Apache AH-64D. Deze zijn thans gestationeerd op de Vliegbasis Gilze-Rijen in het 301 Squadron plus 930 fase onderhoud squadron]. De radar dome die de Fire Control Radar (FCR) bevat maakt geen onderdeel uit van de Nederlandse Apaches waardoor deze geen Longbow genoemd mogen worden. In 2001 werden vier stuks overgebracht naar Djibouti, in het kader van een vredesoperatie in Ethiopië. 2004 en 2005 Zijn zes apache's ingezet in Irak missie SFIR. Vanuit hun thuisbasis Tallil ondersteunden ze de Nederlandse troepen. Ook in Afghanistan (ISAF) worden de Nederlandse Apaches momenteel - veelvuldig - ingezet. Eerst vanuit Kabul 2004 later op Kandahar Airfield (2006) nu (2007)vanaf Tarin Kowt (Uruzgan). Eén Apache ging verloren in Afghanistan (2004) ten gevolge van een fout van de vlieger.

Kwetsbaar Edit

Uit onderzoek blijkt dat Apache-helikopters kwetsbaarder zijn dan aanvankelijk werd aangenomen. Van de in 2001-2002 in Afghanistan ingezette Amerikaanse Apaches zijn meer dan 80% flink beschadigd door luchtafweer.

Bovendien kunnen bij het afvuren van Hellfire-raketten kleine delen daarvan in de rotors raken, waardoor deze beschadigd worden.

Tijdens de Golfoorlog van 2003 bleken deze helikopters ook voor missies in woestijnen niet erg geschikt. In woestijngebieden is per vlieguur gemiddeld meer dan twee uur aan reparatie en onderhoud noodzakelijk.

Maar daar wordt nu met onderzoeken en tests aan gewerkt.

AH-64 Apache

250px-AH-64 Apache 060224.jpg

De AH-64 Apache van McDonnell Douglas is de belangrijkste gevechtshelikopter van het Amerikaanse leger. Hij is in gebruik genomen ter vervanging van de AH-1 Cobra.

De Apache is ontworpen voor omstandigheden aan het gevechtsfront, en kan dankzij een geïntegreerd informatiesysteem, waarbij informatie op het vizier van de vliegerhelm wordt afgebeeld, zowel voor missies overdag, 's nachts, als onder slechte weersomstandigheden worden gebruikt.

De AH-64A is uitgerust met enkele van de nieuwste avionica zoals doelzoekapparatuur, nachtzichtapparatuur, radarstoorzender, infrarood afweersysteem en GPS. Het belangrijkste onderdeel is het Target Aquisition and Designation System (TADS). Hiermee kunnen doelen zowel op zicht, als met infrarood worden gevonden, waarna ze met een laser worden aangestraald. De laser dient als doelaanwijzer voor de Hellfire-raketten, of voor lasergestuurde bommen van andere toestellen. Dit heeft echter als nadeel dat de Apache een zichtlijn met het doel moet houden, wat hem kwetsbaar maakt voor vijandelijk vuur.

Bij de D-versie van de Apache (Longbow) wordt daarom de TADS slechts gebruikt als backup, en wordt primair een ultrakortegolfradar van Westinghouse gebruikt die op de rotormast is gemonteerd. De Longbow vuurt Hellfire II-raketten af die door middel van een radarkop zelf hun doel zoeken. Dit concept wordt fire and forget genoemd - afvuren en vergeten - omdat de bemanning zich na het afvuren niet meer over de doelgeleiding hoeft te bekommeren.

Around Wikia's network

Random Wiki