Wikia

Defensieweb wiki

Acetonperoxide

2.880pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Acetonperoxide of TATP is een springstof behorend tot de peroxiden. De stof is zeer instabiel: hitte, wrijving, schokken, statische elektriciteit kunnen het doen detoneren. Het gemak waarmee het gemaakt kan worden maakt het bijzonder gevaarlijk. De grondstoffen waterstofperoxide, aceton en geconcentreerd zwavelzuur of gec. zoutzuur zijn gemakkelijk verkrijgbaar bij de meeste bouwmarkten of een goede apotheek.

Het is ook bekend onder de namen triaceton-triperoxide (TATP), peroxyaceton en tricycloaceton-peroxide (TCAP). In feite bestaan er twee varianten: diaceton-diperoxide (de dimeer) en triacetontriperoxide (de trimeer). De dimeer ontploft met minder kracht maar is gevoeliger, de trimeer heeft wat meer kracht maar is iets minder gevoelig. Bij een reactie tussen aceton en waterstofperoxide met een temperatuur boven de 10 graden C ontstaat vooral de dimeer, bij lagere temperaturen de trimeer. Ook bij lagere temperaturen ontstaat echter altijd een beetje dimeer.

Acetonperoxide wordt niet gebruikt door legaal werkende explosievendeskundigen, maar wel in een guerrillacontext. Het explosief wordt vaak gebruikt bij zelfmoordacties door Palestijnen op de westelijke Jordaanoever, in de schoenbom van Richard Reid en werd gebruikt bij de terroristische aanslagen in Londen van 7 juli 2005. Acetonperoxide wordt geregeld door de Israëlische autoriteiten in beslag genomen en heeft daarnaast ook al velen het leven gekost die het bereidden.

O.a. in 2004 maakte een scholier zelf acetonperoxide door het recept van internet te halen en de ingrediënten uit de winkel. Hij raakte zwaar gewond toen het explosief, in een blikje bewaard, door hem tot ontploffing werd gebracht. Incidenten zoals deze geven aan dat het middel gemakkelijk gemaakt kan worden, maar men zich daarbij niet realiseert dat de stof nog gevaarlijker en instabieler is dan nitroglycerine!

Het explosieve karakter van TATP is gebaseerd op de desintegratie van de moleculen van triaceton-triperoxide waarbij aceton, zuurstof en ozon vrijkomt (waarvan de aceton vaak nog met de eveneens ontstane zuurstof en ozon verbrandt tot CO2 en water). De overgang van vaste stof naar gas geeft een volumevergroting. Omdat deze expansie zo snel en massaal plaatsvindt, heeft het een explosief karakter. Bij deze chemische reactie komt relatief weinig warmte vrij.

Acetonperoxide sublimeert vrij makkelijk. Deze eigenschap maakt het zeer gevaarlijk de stof in een pot met schroefdop te bewaren: het middel kan sublimeren en neerslaan in het schroefdeksel, zodat het openschroeven kan leiden tot een detonatie.

Bij hoeveelheden van minder dan 2 gram verbrandt acetonperoxide op agressieve wijze, bij grotere hoeveelheden detoneert het. Ook detoneert de stof als deze onder verhoogde druk gebracht wordt.

Reactievergelijking vorming AP:

3(CH3)2CO + 3H2O2C9H18O6 + 3H2O

Reactievergelijking detonatie AP:

2C9H18O6 + 21 O2 → 18 H2O + 18 CO2

Chemische eigenschappen betreffende het explosief karakter:

  • Gevoeligheid: 8/10 (1=AN, 5=ANNM, 10=NI3)
  • Snelheid van detonatie: 5300 m/s
  • Primair of secundair: Primair

Around Wikia's network

Random Wiki