Wikia

250px-Flag of Taliban.svg

Vlag van Al Qaida in Irak in 2004, zoals te zien op de achtergrond van video's met onthoofdingen. De vlag wordt niet gehesen, maar aan de muur gehangen. De tekst is geborduurd en behelst de lange versie van de Shahada. De vlag wordt aangeduid als die van Abu Musab al-Zarqawi (Ansar al-Zarqawi) of als de al-Qaeda vlag in Irak.

Al Qaida of Al-Qaeda (القاعدة in het Arabisch (al-Qā‘idah), letterlijk de basis of het fundament) is een islamitische paramilitaire beweging die door velen wordt gezien als een terroristische organisatie, vooral in Westerse landen. Over deze organisatie (of netwerk) is behalve de naam Al Qaida en enige leden nagenoeg niets bekend.

DoelEdit

Over het doel van Al Qaida zijn er verschillende opvattingen. Sommige aanhangers zouden gesteld hebben dat het doel de vernietiging van de westerse wereld is. Videoboodschappen (verspeid door islamitische propagandaorganisaties waaronder As-Sahab) van en interviews met de Saoedische multimiljonair Osama bin Laden en Al Zawahiri geven de indruk dat de strijd van Al Qaida met name gericht is tegen de westerse militaire aanwezigheid in islamitische landen. Leden van Al Qaida noemen het meestal de Jihad. Ook worden wel als doelen genoemd 1. beeindigen van buitenlandse invloed in islamitische landen en 2. de stichting van een nieuw islamitisch kalifaat.

Ontstaan Edit

De groep werd in 1988 opgericht door Osama bin Laden. De groep is fundamentalistisch-islamitisch van aard en verzet zich vooral tegen de invloed van de Westerse wereld, in het bijzonder de Verenigde Staten, in de islamitische wereld. Aanhangers van de beweging stellen dat het geen terroristische organisatie is, maar dat deze handelt in overeenstemming met de islamitische wet. Deze niet-geestelijken passen echter die islamitische wetten toe zonder de islamitische leermeesters te consulteren. Zij erkennen de tafsir die in de loop der eeuwen door islamitische juristen werden gemaakt, niet.[1]

Al Qaida is ontstaan uit een verzetsgroep tijdens de Afghaanse Oorlog (1979-1989). In die tijd verenigden alle islamitisch-fundamentalistische groeperingen in Afghanistan zich tot de "moedjahedien" wat "heilige strijders" betekent. De Verenigde Staten steunden hen financieel via de Inter-Services Intelligence (ISI), de veiligheidsdienst van Pakistan. Het betreffende programma van de CIA heette Operation Cyclone.

De moedjahedien hadden tijdens deze oorlog als gemeenschappelijk doel de Sovjet-troepen en de communistische regering te verdrijven. Toch verschilden deze groeperingen sterk van elkaar. Ze baseerden zich op de Koran en Hadith maar in hun interpretatie zaten grote verschillen. Toen de oorlog eindigde begonnen deze groeperingen elkaar te bestrijden. De overwinning in Afghanistan van de moedjahedien op de Sovjet-Unie in 1989 gaf Osama Bin Laden de inspiratie tot de oprichting van al Qaida omdat grote westerse landen blijkbaar overwonnen konden worden[2]. Daardoor werden ze gemotiveerd om de VS en het Westen aan te vallen, dit mede omdat deze gewenste/verplichte strijd (zie het werk mijlpalen van Said Qutb) door de islamitische landen en leiders uitbleef).

De situatie in Afghanistan bleef onrustig tot 1994. Toen grepen de Taliban de macht in Afghanistan. Zij boden een veilige haven voor Al Qaida.

Terroristische acties Edit

Deze zijn vaak (gelijktijdige) zelfmoordaanslagen met bommen, die niet veel geld maar wel een preciese organisatie vergen. Acties die door Al Qaida zijn opgeëist of door anderen aan de groepering worden toegeschreven zijn onder meer:

1992-2000Edit

2001-2007Edit

820px-TerroristAttacksAlQaeda

Terroristische aanslagen van Al Qaida over de wereld

Twijfel over ‘Al Qaida’ als organisatie Edit

Er bestaat bij sommigen twijfel over het werkelijk bestaan van een wereldwijd gecompliceerde en vertakte organisatie, zoals Al Qaida vaak wordt geportretteerd. Een groeiend aantal analisten stelt dat het bestaan van een centraal (door Osama bin Laden) geleide organisatie een simplistische fantasie is. In deze visie had Osama bin Laden geen formele organisatie voor het voeren van een internationale Jihad totdat de Amerikanen ten behoeve van het strafproces tegen de organisatoren van de bomaanslag op de Amerikaanse ambassade in Nairobi in 1998 er een vóór hem verzonnen. Zo is bijvoorbeeld het vermeende hypermoderne Al Qaida-hoofdkwartier in Tora Bora nooit gevonden.

Degenen die het beeld van de Al Qaida-organisatie in twijfel trekken, beweren overigens geenszins dat geen islamitische extremisten bestaan die bereid zijn terreurdaden te plegen om hun idealen te verwezenlijken. Zij stellen echter dat er geen sprake is van een centraalgeleide organisatie, maar meer van een netwerk van onafhankelijke groepen met min of meer dezelfde islamitische ideologie. Deze groepen hebben mogelijk wel onderling contact en kunnen in voorkomende gevallen met elkaar samenwerken. In feite is deze situatie ernstiger aangezien er dan ook geen organisatie valt op te rollen omdat de terreur blijkbaar voortkomt uit de opvattingen binnen (delen van) de gehele gemeenschap van fundamentalistische moslims zoals wordt verwoord in de oproep tot de verplichte 'Jihad' in het in die kringen invloedrijke werk van de islamist Said Qutb zoals zijn bekendste boek 'mijlpalen.

De BBC-documentairereeks The Power of Nightmares is sterk gericht op deze twijfel.

Vermeende leden Edit

Omdat er twijfel is over Al Qaida als organisatie kun je moeilijk over "leden" spreken. Het nieuws over de "oorlog tegen het terrorisme" duidt echter veel met elkaar samenwerkende personen als zodanig aan. Dat betreft onder meer:

  1. Osama bin Laden
  2. Ayman al-Zawahiri
  3. Abu Hamza Rabia (3 december 2005 in Noord-Waziristan gedood bij een helikopteraanval door Pakistaanse strijdkrachten)
  4. Abu Faraj al-Libbi (2 mei 2005 gearresteerd door de Pakistaanse geheime dienst ISI)
  5. Amjad Farooqi (25 september 2004 omgekomen tijdens een vuurgevecht met Pakistaanse veiligheidstroepen in Nawabshah (Pakistan)
  6. Abu Musab al-Zarqawi (7 juni 2006 gedood bij een luchtaanval in Irak)
  7. Mustafa Setmariam Nasar
  8. Abu Mustafa al-Yazid
  9. Abu Hamza al-Muhajir

Zie ook Categorie:Al Qaida-netwerk.

Externe links Edit

Around Wikia's network

Random Wiki