Wikia

Antisemitisme betekent Jodenhaat. Reeds in de Middeleeuwen en zelfs in de Oudheid hadden er jodenvervolgingen plaats. De meeste bekende en gruwelijkste vorm van jodenhaat vond tijdens WOII plaats door het Nazibewind.

Middeleeuwen Edit

In de Middeleeuwen was het vaak de haat van de christenen tegen het volk dat Jezus had gekruisigd. Ook speelden economische overwegingen een rol. De nationaal-socialisten achtten het joodse ras minderwaardig, reden waarom het moest worden uitgeroeid.

19e eeuw Edit

In de 19e eeuw leek het erop dat het antisemitisme zou verdwijnen, als gevolg van de opvatting, die steeds meer veld won, dat alle mensen gelijkwaardig zijn. Rusland, midden-Europa en de Balkanlanden bleven echter zeer antisemitisch. In Frankrijk laaide het antisemitisme weer op tijdens het beruchte proces tegen de joodse officier Alfred Dreyfus, die van landverraad was beschuldigd (1894-1906). Het bleek dat de aanklacht vals was, alleen omdat hij een jood was.

1934 - 1935 Edit

Het antisemitisme heeft zijn gruwelijk hoogtepunt bereikt tijdens het bewind van de nationaal-socialisten in Duitsland tussen de jaren 1934-1945. Naar schatting zijn 6 miljoen joden uit Duitsland en de door de Duitsers bezette gebieden naar concentratiekampen gevoerd en daar om het leven gebracht. Ondanks het verschrikkelijke leed dat het joodse volk tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft moeten doorstaan, is ook vandaag het antisemitisme nog steeds niet verdwenen.

Around Wikia's network

Random Wiki