Wikia

Battlestar Galactica (Engelse titel; Ned:Strijd-ster Galactica) is de naam van een sciencefictionfranchise bestaande uit meerdere televisieseries en een film. De franchise werd bedacht door de Amerikaanse producent en schrijver Glen Larson.

De serie werd eerst gepresenteerd aan ABC onder naam Adam's Ark en draaide om een groep mensen die gevlucht waren van de aarde die door milieuproblemen verwoest was. Dit thema werd echter gewijzigd en er werden veel dingen uit het toen net uitgekomen Star Wars geleend wat later tot een rechtszaak heeft geleid.

Verhaal Edit

Alle incarnaties van Battlestar Galactica volgen hetzelfde verhaal: in en ver weg gelegen sterrenstelsel woont een groep mensen in wat zij de Twaalf Koloniën noemen. In het verleden waren deze koloniën in oorlog verwikkeld met een robotisch ras genaamd de Cylons.

Met behulp van een man genaamd Baltar lanceren de Cylons een verrassingsaanval op de koloniën, en maken deze onleefbaar voor de mensen. Een paar duizend inwoners kunnen aan de vernietiging ontkomen, en verzamelen zich in het laatste militaire schip: de Battlestar Galactica.

Daar de koloniën onbewoonbaar zijn geworden, besluiten de overlevenden terug te keren naar de planeet aarde, die inmiddels een legende geworden is onder de kolonisten. Onderweg worden ze overal gevolgd en gehinderd door de cyclons, die koste wat het kost de laatste mensen willen uitroeien.

TV- en filmversiesEdit

Originele serie (1978 – 1980) Edit

  • Battlestar Galactica (film): een film die alleen werd uitgebracht buiten de Verenigde Staten. De film diende als pilot voor de eerste televisieserie.
  • Battlestar Galactica (1978): de originele serie, in fantaal ook wel BSG TOS (The Original Series) genoemd.
  • Galactica 1980: een kort lopende serie die officieel een vervolg vormde op de eerste serie, maar vrijwel alle origineel acteurs zijn in deze serie vervangen. Door de meeste Battlestar Galactica fans worden deze afleveringen beschouwd als niet bestaand. In fantaal wordt dit ook wel BSG '80 genoemd.

Nieuwe serie (2003 – heden) Edit

  • Battlestar Galactica (2003): een miniserie uitgebracht door Sci-fi Network. Deze miniserie bracht het televisiestation de hoogste kijkcijfers in zijn bestaan tot dan toe. Ook deze serie wordt gerekend tot de BSG RDM.
  • Battlestar Galactica (2004): een nieuwe serie uitgebracht naar aanleiding van het succes van de miniserie. Deze serie is een productie van Sci-fi Network, in samenwerking met het Britse Sky One. Sky one had de première en de serie is daar begonnen op maandag 18 oktober 2004. De serie wordt vanaf januari uitgezonden op Sci-fi in de Verenigde Staten en op het Space Network in Canada. In fantaal ook wel BSG RDM (Re-Imagined Series) genoemd.
  • Battlestar Galactica: The Resistance: een korte serie bestaande uit 10 online uitgebrachte afleveringen. Diende als promotie voor het derde seizoen van de nieuwe serie.
  • Battlestar Galactica: Razor: een televisiefilm geproduceerd om het gat tussen seizoen 3 en 4 van de nieuwe serie op te vullen.

Strips Edit

Sinds de originele serie zijn er verschillende stripversies van Battlestar Galactica uitgebracht.

Marvel Comics publiceerde een 23-delen tellende stripreeks tussen 1978 en 1981. Rond dezelfde tijd brachten ook Maximum Press, Grandreams, Look-in Magazine, Realm Press en Dynamite Comics strips over de serie uit. Zowel de strips van Granddreams als Look-In spelen zich af vroeg in de serie. De andere strips spelen zich af na de laatste aflevering van de originele serie.

Spellen Edit

Een Battlestar Galactica computerspel werd uitgebracht voor de Sony PlayStation 2 en Microsoft Xbox.

Wiz Kids, Inc. produceerde een Battlestar Galactica kaartspel gebaseerd op de miniserie uit 2003 en de eropvolgende serie uit 2004.

De originele serie diende als basis voor een bordspel.

In augustus 2007 kwam er een rollenspel over Battlestar Galactica uit, gemaakt door Margaret Weis Productions.

Andere betekenissen van de naam Edit

PersonagesEdit

Personages die in Battlestar Galactica voorkomen zijn onder andere Commander of Admiral Adama, Kapitein Apollo en Lt. Starbuck.

Externe linksEdit

Sjabloon:Navigatie Battlestar Galacticaals:Kampfstern Galactica cs:Battlestar Galactica da:Battlestar Galactica de:Kampfstern Galacticaes:Battlestar Galactica fi:Taisteluplaneetta Galactica (1978) fr:Battlestar Galactica hr:Galactica ja:宇宙空母ギャラクティカ kk:Battlestar Galactica ko:배틀스타 갈락티카 ms:Battlestar Galactica pl:Battlestar Galactica pt:Battlestar Galactica ru:Звёздный крейсер «Галактика» sv:Battlestar Galactica tl:Battlestar Galactica tr:Battlestar Galactica vls:Battlestar Galactica

Around Wikia's network

Random Wiki