Wikia

Defensieweb wiki

Binaire wapens

2.880pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Binaire wapens zijn chemische wapens die bestaan uit twee op zich minder gevaarlijke bestanddelen die, als ze samengevoegd worden, een chemische reactie geven waarbij een effectieve stof ontstaat.

VX Edit

De Verenigde Staten zijn in april 1961 begonnen met de productie van het zenuwgas VX. Vanaf die tijd werd het door het Amerikaanse ministerie van Defensie op grote schaal geproduceerd. Tot in de jaren negentig van de twintigste eeuw hebben honderdduizenden granaten met het gif schietklaar gelegen in Europa.

Het recept voor VX is zo'n tien jaar geheim gebleven. Intussen wordt een twintigtal andere landen - waaronder Israël, Libië, Egypte, Irak en China - ervan verdacht chemische wapens te kunnen produceren, waaronder het gevreesde VX.

Zoals alle zenuwgassen is VX een kleurloze vloeistof. Het is transparant, reukloos en lost gemakkelijk op in water. Voor het maken ervan is niet meer nodig dan een eenvoudig chemisch laboratorium. Daarin moet een organische fosfaatverbinding met enkele redelijk gebruikelijke ingrediënten uit de chemische keuken gemengd worden.

VX behoort met de andere zenuwgassen tot de giftigste door mensen gemaakte stoffen; de dodelijke dosis voor een volwassen mens wordt geschat op circa 1 mg.

Sarin Edit

Ook Sarin, het zenuwgas waarmee de Aum Shinrikyo-sekte in de metro van Tokio aan het werk was, kan in principe als binair wapen worden ingezet. Het werkingsmechanisme en de symptomen zijn identiek aan VX. Ook Soman en Tabun zijn zenuwgassen

Around Wikia's network

Random Wiki