Wikia

Defensieweb wiki

Biowapens

2.880pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

De term biowapens is een verzamelnaam voor biologische wapens en toxische wapens. (Micro)biologische wapens verspreiden virussen, bacteriën of schimmels die schadelijk zijn voor mensen, dieren of planten. Toxische biowapens bevatten gifstoffen die door organismen zijn geproduceerd. Sommige van deze vergiften kunnen zelfs in zeer kleine hoeveelheden nog gevaarlijk zijn. (Chemische wapens bevatten vergiften die synthetisch zijn geproduceerd, zoals zenuwgassen. Het onderscheid tussen toxische biowapens en chemische wapens is daardoor niet zo relevant.)

GebruikEdit

In het verleden hebben verscheidene landen geheime experimenten uitgevoerd met biowapens; of dat nog het geval is, is niet bekend. In de twintigste eeuw zijn veel testen gedaan, waarbij ook wel eens dingen fout zijn gegaan. Zo ontsnapte in 1979 in Rusland een wolk met miltvuurbacteriën. Er werden 79 resulterende gevallen van miltvuur geconstateerd. 68 patiënten kwamen om het leven. In Schotland zijn nog steeds enkele eilandjes verboden terrein na proeven met miltvuur, decennia geleden (de sporen van de miltvuurbacterie zijn ongewoon resistent en kunnen na decennia nog tot leven worden gewekt).

Voor terreurorganisaties is een aanslag met een biowapen een effectief middel, dat veel angst en slachtoffers veroorzaakt en het is makkelijk te vervoeren. De materialen om deze organismen te produceren zijn relatief goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar. De kennis die men ervoor nodig heeft is wereldwijd beschikbaar en dat betekent dat biologische wapenproductie aanzienlijk eenvoudiger is dan het produceren van nucleaire wapens. Voor een effectieve aanval moeten de producten echter zo worden verspreid, meestal als een aerosol, dat ze door veel mensen worden ingeademd. Dit is technisch nog niet zo simpel en daarnaast ook voor de pleger van de aanslag zelf levensgevaarlijk.

GeschiedenisEdit

Biowapens zijn zeker niet alleen iets van deze tijd. In de Middeleeuwen gooiden de belegeraars lijken van pestslachtoffers over de muren van een stad of in het drinkwater om zo de ziekte in de belegerde stad te laten uitbreken. In 1767 gaven de Britten een onschuldig lijkende deken aan een indianen opperhoofd, en vervolgens wonnen ze de strijd, omdat de deken besmet was met het pokkenvirus.

SoortenEdit

Een flink aantal micro-organismen, virussen en toxinen komt potentieel in aanmerking. In het JAMA werden in 1997 veertien virussen, twaalf bacteriën en twaalf gifstoffen genoemd. Het Amerikaanse CDC wees zes ziekteverwekkers aan als gevaarlijkste mogelijkheden:

KKKA Edit

Het KKKA-virus dat in 2002 onder teken opdook in Turkije, blijkt volgens de Cumhuriyet Halk Partisi te zijn opgenomen op de lijst van biologische wapens van de CIA en de FBI.[1]

BeschermingEdit

Tegen veel biowapens bestaat geen effectieve bescherming. Wel kun je je tegen een aantal ziekteverwekkers laten inenten. Medisch onderzoek naar de bestrijding van de diverse ziekteverwekkers gaat nog steeds door. Tegen het verspreiden van biowapens kunnen militairen zich beschermen door het dragen van hun NBC pak. Dit beschermt hen tegen het inademen van vervuilde lucht. Het nbc pak zelf beschermt hen tegen sproei en aerosol aanvallen.

Around Wikia's network

Random Wiki