Wikia

Defensieweb wiki

Brigade

2.880pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Een brigade is een onderdeel van een divisie bij de Koninklijke Landmacht. Het is een gevechtseenheid van 2000 – 4000 soldaten. In het Nederlandse leger telt een brigade ca. 2500 militairen. Een brigade bestaat uit enkele bataljons (afdelingen in het geval van de artillerie) en allerlei ondersteunende eenheden.

De commandant van een brigade is een brigadegeneraal, ook wel brigadier genoemd (niet te verwarren met de rang van brigadier bij de Nederlandse politie). Die rang is in het Nederlandse leger pas na Tweede Wereldoorlog ingevoerd. Brigades stonden voorheen onder bevel van een kolonel.

Nederlandse situatieEdit

Tot het einde van de jaren tachtig kende het Koninklijke Landmacht 3 pantserbrigades (2 paraat) en 6 pantserinfanteriebrigades (4 paraat). De pantserbrigades bestonden uit 2 tankbataljons en 1 pantserinfanteriebatljon en de pantserinfanteriebrigades uit 1 tank- en 2 pantserinfanteriebataljons. Daarnaast had elke brigade een afdeling gemechaniseerde artillerie en ondersteunende eenheden.

Inmiddels is de landmacht ingekrompen tot 2 gemechaniseerde brigades met elk 1 tank- en 2 pantserinfanteriebataljon(s) en een afdeling artillerie als gevechtseenheden en nog enkele gevechtsondersteunende eenheden (staf-, verkennings- logistieke-, genie-, herstel- en geneeskundige eenheden van compagniesgrootte). Verder beschikt Nederland ook nog over een luchtmobiele brigade, een logistieke brigade en een gevechtssteun brigade.

Around Wikia's network

Random Wiki