Wikia

DOVO
'
Naam: Dienst Opruiming en Vernietiging van Ontploffingstuigen
Land: België
Macht: Landcomponent
Wapen:
Rol: Ontmijning
Actief:
Grootte: 3 compagnies
Garnizoen:
Afkorting: DOVO
Motto:
Eervolle vermeldingen:
Buitenlandse opdrachten:

De Dienst Opruiming en Vernietiging van Ontploffingstuigen of kortweg DOVO is een onderdeel van de Belgische Krijgsmacht en is -zoals de naam al doet vermoeden- de explosieven opruimingsdienst van defensie. De dienst staat ook bekend onder wijn franstalige afkorting SEDEE, wat Service d'enlèvement et de Destruction d'Engins Explosifs betekent. De eenheid telt ongeveer een 280 personen waarvan 18 officieren, 137 onderofficieren, 113 korporaals en 12 burgers. 164 van de 280 personen zijn Specialisten van Opsporing en Vernietiging van Ontploffingstuigen.

Organisatie Edit

  • De Staf is gelegen te Oud-Heverlee in het Meerdaalwoud, evenals de Compagnie Meerdaal samengesteld uit een peloton interventie en een peloton 'EOD-school'. De Compagnie heeft ook een ploeg (drie ontmijners) in elk oefenkamp (Elsenborn en Leopoldsburg).
  • Een tweede compagnie is gekazerneerd te Poelkapelle en omvat een peloton interventie en een peloton toxische munitie.
  • De derde en laatste compagnie is gelegen te Zeebrugge en bestaat uit een peloton interventie en een peloton Duikschool.

broninformatieEdit

Around Wikia's network

Random Wiki