Wikia

Defensieweb wiki

De YPR en de Leopard familie

2.880pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Beschrijving van de complete familie van de YPR pantservoertuigen en de LEOPARD familie. Van de ypr zijn 7 verschillende versies in gebruik bij de kl.

De YPR-765 familie:Edit

In 1979 is de ypr-765 ingevoerd bij de kl, het voertuig was eigenlijk ontwikkeld voor de us-army maar deze koos voor de M2/3 Bradley. Van de ypr-765 zijn er vanaf 1979 2.800 voertuigen gebruikt door de kl, dit aantal is teruggebracht tot 1.600 stuks in 2005. Welke typen worden door Nederland gebruikt?

YPR-765 PRI* pantser rups infanterie YPR-765 GWT* gewonden transport YPR-765 PRGN* pantserrups genie YPR-765 PRAT* pantser rups anti tank YPR-765 PRCO* pantser rups commando YPR-765 MORTIER TREKKER mortier trekker 120mm YPR-806 BERGING bergings voertuig met kraan YPR-765 KFOR* ypr met een aangepaste toren en draadscharen

YPR-765 PRI:Edit

Van de ypr-765 pri is het grootste aantal in gebruik, dit voertuig is ingedeeld bij de pantser infanterie bataljons voor het vervoer en ondersteuning van de infanterie, als bewapening heeft de pri een 25mm kanon in een toren op het voertuig. Het voertuig kan een infanterie groep vervoeren van 7 man naast de bemanning van 3. Dit is de commandant, de schutter en een chauffeur. De ypr heeft 5 loopwielen, het spanwiel achter en een aandrijftandwiel voor, er zijn geen toprollers. Alle ypr'en zijn amfibisch en heben een grote naar beneden open gaande hydraulische deur in de achterzijde. Door deze deur kunnen de infanteristen snel in en uitstijgen. De ypr heeft een schuine neus met een boeggolfkeerplaat op de romp, deze "klep" wordt naar voren geklapt als de ypr het water ingaat, aan de achterzijde loopt het voertuig recht naar beneden. De toren met het 25mm kanon is aan de rechterzijde van het voertuig geplaatst, de chauffeur zit linksvoor en de commandant zit weer achter de chauffeur. Achterin het voertuig zit de infanterie met de rug tegen de zijkanten van het voertuig. Tevens heeft de ypr een aantal schietgaten in de romp zodat de infanterie ook vanuit het voertuig kan schieten. Het is de bedoeling om de ypr te vervangen door de cv9035 mk3.

YPR-765 GWT:Edit

de ypr-765 gwt is de ambulance onder de ypr'en, dit voertuig is niet bewapend en heeft een bemanning van 3 en kan 4 brancards tegelijk vervoeren. Het is de bedoeling dat de ypr gwt (gewondentransport) de gewonde militairen uit het slagveld oppikt en dan deze militairen naar het veiliger achterland brengt, waar ze door ambulances van het type mercedes benz 10kn (mb 10kn gwt) naar hospitalen worden afgevoerd. In feite is de ypr gwt hetzelfde als de ypr pri, alleen heeft de ypr gwt geen koepel. De ypr gwt kan een gewonde soldaat maximaal een uur in leven houden zonder tussenkomst van een hospitaal of ambulance. Voor dit soort doeleinden heeft de ypr gwt alles wat een burger ambulance ook aan boord heeft aan boord.

YPR-765 PRGN:Edit

De ypr prgn is de pantser rups genie en onderscheid zich van de andere ypr typen door een paar imperials achter op het voertuig, in deze imperials zitten gereedschappen en andere onderdelen die een geniegroep nodig heeft om een vijandelijke opmars te hinderen, de bewapening van de ypr prgn bestaat uit een 12,7mm mitrailleur en heeft een bemanning van 3, en een groep van 6 genisten bij zich. Verder is het voertuig gelijk aan de overige typen ypr voertuigen.

YPR-765 PRAT:Edit

De ypr prat, wat staat voor pantser rups anti-tank, is een ypr met een eleveerbare afvuurinstallatie voor tow raketten. Als het voertuig stilstaat wordt de afvuurinstallatie omhoog gebracht en vuurgereed gemaakt, in deze installatie ziten 2 tow anti-tank raketten met een effectief bereik van 3.500m, als het voertuig daarentegen weer wil of moet rijden, dan moet eerst de afvuurinrichting naar beneden gehaald worden. Dit hele proces gebeurt hydraulisch. De bemanning van de ypr prat bestaat uit 4 man ipv 3 zoals bij de overige ypr'en, nl een commandant, een chauffeur, een schutter en een lader. De munitie voorraad aan boord van de ypr prat bestaat uit 12 raketten waarvan 2 in de lanceerbuizen, als extra bewapening heeft het voertuig een 7,62mm mitrailleur (mag) voor de nabijbeveiliging van het voertuig.

YPR-765 PRCO:Edit

De ypr prco is de commando versie onder de ypr'en, prco staat voor pantser rups commando. Van de prco zijn 5 varianten in gebruik, het voertuig heeft een goot aantal radio's aan boord om de commandant in de gelegenheid te stellen om zijn eenheid bevelen te kunnen geven, deze types ypr hebben een bemanning van 5 en zijn te herkennen aan de antennes op het voertuig, ook hebben deze voertuigen een tent bij zich. De bewapening bestaat uit een 12,7mm mitrailleur. Er is ook een prco uitvoering met een 25mm kanon als bewapening.

YPR-765 MORTIERTREKKER:Edit

De naam zegt eigenlijk al genoeg, dit voertuig trekt een mortier van het kaliber 120mm. Het voertuig heeft een bemanning van 7 personen en vervoert 45 granaten voor het mortier, als bewapening heeft de mortiertrekker een 12,7mm mitrailleur.

YPR-806 BERGING:Edit

Dit voertuig is bedoeld voor het bergen van gestrande voertuigen, en lijkt eigenlijk helemaal niet op de ypr voertuigen die hiervoor zijn beschreven, de ypr-806 lijkt in feite meer op de m113. Het voertuig is uitgerust met een lier en hydraulische kraan, voor het bergen en of takelen van voertuigen, de ypr-806 heeft als bewapening een 12,7mm mitrailleur. De bemanning bestaat uit 3 soldaten. Deze voertuigen zijn ingedeeld bij de pantserinfanterie bataljons.

YPR-765 KFOR*Edit

Sinds een aantal jaren is er ook een ypr-765 kfor versie in gebruik bij de kl, dit voertuig heeft 2 grote draadsnijders voor op het voertuig en een 12,7mm mitrailleur als bewapening. Het wapen zit in een klein torentje zonder dak, zodat de schutter enigzins beschermd wordt tegen granaatscherven en scherpschutters. Verder is het voertuig gelijk aan de andere ypr voertuigen.

Als het goed is worden de ypr'en vanaf 2007 vervangen door de CV9035 MK3, dit is een zweeds voertuig dat door o.a de noren, zweden en finnen wordt gebruikt. Het voertuig is sinds de jaren '90 in gebruik bij het zweedse leger en wordt daar in verschillende versies gebruikt. De ypr is eigenlijk al te oud om nog voldoende veiligheid te kunne garanderen voor het personeel, wat dat betreft is de cv9035 mk3 een goede keuze geweest.

Bij de volgende lande is de ypr-765 ook in gebruik:

NEDERLAND BELGIE TURKYE de ze versie wordt ook gebruikt door maleisie en wordt geproduceerd door fnss EGYPTE KOREA (ZUID) de ypr wordt hier aifv genoemd en wordt gefabriceerd door daewoo BAHREIN FILIPIJNEN

De ypr-765 wordt door united defence gefabriceerd en heet in amerika AIFV, dit staat voor Armored Infanterie Fighting Vehicle, de ypr wordt niet meer gemaakt.

LEOPARD familie:Edit

De leopard familiebestaat uit een groot aantal voertuigen van tanks tot bergingstanks. De leopard 2 is de opvolger van de leopard 1 deze is in 1965 in gebruik genomen door het duitse en nederlandse leger, de fabrikant van deze tank was MAK uit duitsland.

LEOPARD 1:Edit

Van de leopard 1 zijn ook een groot aantal versies gebouwd waaronder:

LEOPARD 1 GEVECHTSTANK (LEOPARD 1 TOT 1A5) LEOPARD 1 BERGINGSTANK LEOPARD 1 GENIETANK LEOPARD 1 BRUGLEGGER LEOPARD 1 LESTANK (met een instructeurscabine met rem en koppeling) LEOPARD 1 MIJNDOORBRAAK VOERTUIG LEOPARD 1 ARTILLERIE OBSERVATIEVOERTUIG LEOPARD 1 LUCHTDOELTANK (gepard, prtl)

De leopard 1 is in een groot aantal in dienst geweest bij de kl nl. 468 stuks, deze zijn na verloop na tijd alle opgewaardeerd tot leopard 1a5. Ook is de leopard bij een groot aantal ander landen in dienst geweest, straks zal ik aangeven welke landen dit waren of zijn. De leopard 1 heeft een 105mm kanon als bewapening en een bemanning van 4, dit zijn (waren) de chauffeur, schutter, lader en commandant. Het voertuig heeft 7 loopwielen, het aandrijftandwiel achter en het spanwiel voor. Dit betekent dus dat de tank de motor achterin heeft. De leopard 1 is niet langer in dienst bij de kl. Wel is de genietank uitvoering en bruglegger (biber) nog in gebruik bij de kl. Bij de volgende landen is de leopard 1 in gebruik of gebruik geweest:

NEDERLAND (uit dienst) BELGIE AUSTRALIE BRAZILIE CANADA CHILI DENEMARKEN NOORWEGEN TURKIJE DUITSLAND GRIEKENLAND ITALIE LIBIE (waarschijnlijk, het is niet zeker of libie ook de leopard 1 in dienst heeft)

LEOPARD 2:Edit

De leopard 2 is de opvolger van de leopard 1 middelzware tank en is ontwikkeld in de jaren '70 door MAK in duitsland. Ook de amerikanen hebben de leopard 2 getest maar hebben toch gekozen voor de M1 ABRAMS, (zie volgende gedeelte op mijn site). Wat de aantallen betreft mag de leopard 2 niet klagen, de duitsers hadden in de jaren 1980 ongeveer 1.800 aangeschaft en de kl 445 stuks, hier zijn er nog 180 van over in de versie leopard 2a6. De kl heeft de leopard 2 aangeschaft in 1982, in 2005 werd de leopard 2 door de volgende landen gebruikt:

NEDERLAND leopard 2a6 (leopard 2a5 reserve) DUITSLAND leopard 2a6 ZWEDEN stridsvagn 122 SPANJE leopard 2a4 en leopard 2a5 DENEMARKEN leopard 2a4 OOSTENRIJK onbekend ZWITSERLAND onbekend NOORWEGEN leopard 2a4 (ex nederlandse)

De leopard 2 is een van de beste tanks van de wereld, ook al heeft deze tank nog geen oorlog meegemaakt en de M1 abrams wel. Vooral de zweedse uitvoering wordt erg hoog aangeslagen door experts, dit is dan ook wel de enige gebruiker van de leopard 2 met alle snufjes en hoogstandjes die er beschikbaar zijn voor de leopard 2. De leopard 2a6 heeft een 120mm kanon en een 7,62mm torendakmitrailleur en een coaxiale 7,62mm mitrailleur. De leopard 2 heeft een bemanning van 4, een schutter, een lader, een chauffeur en een commandant. Verder heeft de leopard 2 een motor van 1.500pk en een topsnelheid (zonder begrenzer van 120 km per uur), de leopard heeft 7 loopwielen een aandrijftandwiel achter en een spanwiel voor. Het gewicht van de leopard 2a6 is 70 ton en het vervelende is dat de tank te zwaar is voor de bruggen die gelegd worden door de biber. Als het goed is is de kl op zoek naar bruggen die wel de leopard kunnen dragen, de bruggen die nu gebruikt worden zijn nl geschikt tot 65 ton mlc (military load class). Tot die tijd kunnen de leo's geen gebruik maken van de bruggen. Van de leopard 2 is alleen een bergingstank ontwikkeld en in gebruik bij de kl, deze tank wordt de buffel genoemd. Verder is men bezig om een bruggenlegger te ontwikkelen. Ten opzichte van de leopard 2a5 heeft de leopard 2a6 een 1.30m langere loop, in de puntige torren worden de vlaggestokken en onderdelen om de loop schoontemaken op geborgen. De pantsermodules zijn afneembaar. Ten opzicht van de leopard 2a4 heeft de leopard 2a5 en leopard 2a6 een veel puntigere toren gekregen. Inwendig is de leopard 2a6 uitgerust met een nieuwe laser afstandsmeter.

LEOPARD 1 GENIETANK:Edit

Van de leopard 1 genietank zijn er (als ik me niet vergis) 35 in gebruik bij de kl, deze tanks worden gebruikt om hindernissen aftebreken of op te bouwen, ook voor bv een smalle greppel over te steken kan de genietank ingezet worden door facines in de greppel te laten vallen, (facines zijn een grote bos buizen bijelkaar gebonden in een net).Verder is de tank uitgerust met een dozerblad of schop, of grondboor. Deze onderdelen kunnen verwisseld worden door bv een kraan. Verder kunnen met deze tanks zeer snel tankgrachten worden gebouwd en eventuele tank wallen opgbouwd worden. Als bewapening heeft de genietank een 7,62mm mitrailleur (mag) voor nabijbeveiliging. De bemanning bestaat uit 4 man, het onderstel is het zelfde als de leopard 1 gevechtstank.

==LEOPARD 1 BRUGLEGGER (BIBER)==:

Deze tank is gebaseerd op het leopard 1 onderstel en heeft ipv een koepel een komplete brug, op het voertuig liggen. Met deze brug kan men een afstand van 18 meter overbruggen, de totale brug lengte is 22 meter. De brug kan gelegd worden in 5 minuten en opgenomen worden binnen 10 minuten en wordt opgevouwen boven op de tank. De bemanning bestaat uit 2 man, de tank heeft geen bewapening aan boord. Verder is er 1 reservebrug.

LEOPARD 1 PRTL:Edit

Dit is de luchtdoeltank gebaseerd op het onderstel van de leopard 1, in duitsland heet deze tank de GEPARD en in nederland CHEETAH (prtl). prtl staat voor pantser rups tegen luchtdoelen. De prtl is sinds vorig jaar (2004) uitgefaseerd bij de kl, origineel werd de prtl gebruikt om brigades van de kl tegen vijandelijke vliegtuigen en helikopters te beschermen. De prtl is uitgerust met 2 35mm kanonnen een zoekradar en een doelvolgradar, de bemanning bestaat uit 3 man en heeft wat de kanonnen betreft een bereik tegen luchtdoelen van 3.500m.

LEOPARD 1 EN 2 RIJLESTANKS:Edit

Deze tanks zijn originele gevechtstanks met de koepel vervangen door een cabine, in deze cabine zit een rij instructeur. Tevens is er in deze cabine plaats voor nog 2 cursisten en is in de cabine net als in les auto's een rempedaal en andere veiligheidsvoorzieningen aanwezig zodat de instructeur in kan grijpen als het nodig is.

Geschreven doorEdit

Mano de Jong

UpdatesEdit

Friso Schaap

linksEdit

http://militairevoertuigen.punt.nl

Around Wikia's network

Random Wiki