Wikia

Defensieweb wiki

Dikke Bertha

2.880pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
200px-Dicke Bertha Big Bertha.jpg

Dikke Bertha

Dikke Bertha (Duits: Dicke Bertha) is de naam van een Duitse houwitser. De wapenfabrikant Krupp uit Essen demonstreerde dit wapen voor het eerst in 1893. Het kanon werd genoemd naar Bertha, de vrouw van Gustav Krupp.

Dit artilleriestuk werd voor het eerst ingezet tijdens de Eerste Wereldoorlog bij de verovering van de forten rond Luik. Later kregen ook de steden Namen, Antwerpen, Maubeuge, Verdun, Oudenaarde en Ieper zijn verwoestende vuurkracht te verduren.

150px-Loncin.jpg

Het fort van Loncin na de Duitse beschieting met de Dikke Bertha

Het wapen had een voor die tijd ongekend groot kaliber van 420 mm. Het wapen kon granaten afvuren van 1160 kilo. De houwitser kon doelen treffen tot op 9 km afstand.

De Duitse legerleiding drong er op aan om de mobiliteit van het stuk te verbeteren. De Dikke Bertha werd daarom opgedeeld in vijf onderdelen die apart met tractoren (in plaats van paarden) konden worden vervoerd. In totaal werden 7 stuks gebouwd die echter al in 1917 van het oorlogstoneel verdwenen, omdat ze binnen het vuurbereik van de vijandelijke artillerie achterbleven.

TriviaEdit

  • In de Tweede Wereldoorlog werd het Krupp K5 280mm spoorweggeschut wel "Schlanke Bertha" genoemd.
  • In Groningen staat een standbeeld aan de gracht die vernoemd is naar de dikke Bertha.

Around Wikia's network

Random Wiki