Wikia

SVD= Snaiperskaya Vintovka Dragunova of vrij vertaald: Dragunov precisievuurwapen

In 1958 werd door het Russische ministerie van defensie bepaald dat het Russische leger een nieuw precisievuurwapen nodig had. In 1963 werd dit wapen aanvaard door het Russische leger. Dit wapen was oorspronkelijk bedoeld om het bereik van een infanteriesectie te vergroten tot 600 meter, en niet als een precisievuurwapen in de huidige betekenis van het woord. Het wapen gebruikt niet de standaard M-43 patroon maar de 7,62x54R die speciaal voor dit wapen ontworpen werd. Dit wapen is grotendeels op de AK-47 gebaseerd (dit is te merken aan het wapen zelf). De SVD is standaard uitgerust met een instelbaar vizier op het wapen zelf. Als kijker op het wapen word in het Russische leger meestal de PSO-1 gebruikt. Zoals al de AK-geweren is dit wapen sterk en kan het tegen een ruwe behandeling, wat natuurlijk nooit aan te raden is voor een precisievuurwapen. Een speciale versie van dit wapen, de SVD-S, is ontworpen voor luchtlandingstroepen of gemechaniseerde infanterie, deze versie heeft een plooibare kolf en een verkortte loop (590mm) zodat het wapen de militair niet te veel zou hinderen, ook heeft deze een geavanceerde vlamdemper die zou moeten verhinderen dat de positie van de schutter verraden word.

Dit wapen heeft in tegenstelling tot de AK-47 één vuurstand, semi-automatisch. Deze vuustand maakt de Dragunov niet geschikt als modern precisievuurwapen,enerzijds omdat door de trillingen die veroorzaakt worden door de rotatie van een schot, de relatief lichte loop steeds van plaats veranderd en anderzijds, heeft elk wapen dat semi-automatisch kan vuren een speling tussen de bewegende delen en de behuizing, waardoor de onderdelen niet altijd in dezelfde exacte positie staan. De schiet-en veiligheidshefboom staat aan de rechterkant van het wapen, zoals ook bij de AK-47.

Aan de linkerkant staat een bevestigingsrail die de gebruiker toelaat andere kijkers op het wapen te bevestigen.

Dit wapen word uitgerust met een lader van 10 patronen.

numerieke gegevens Edit

  • Lengte: 1225 mm
  • Gewicht: 4,3 kg (zonder munitie/kijker)
  • Kaliber: 7,62x54R
  • Lengte loop: 620 mm

Van dit wapen zijn drie kopieën gemaakt:

De Joegoslavische M76, de Chinese Type 85 en de Iraakse Al-Kadesh

Daarnaast zijn er ook uitvoeringen in verschillende andere kalibers, waaronder de 7,62x51 (.308).

Around Wikia's network

Random Wiki