Wikia

Defensieweb wiki

Fennek

2.880pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
300px-Fennek20070115.jpg

De Fennek is een Nederlandse pantserwagen, die in gebruik is sinds 2006. Er zijn in totaal 410 exemplaren in verschillende uitvoeringen besteld, waarvan de laatste in 2008 geleverd worden. Ook het Duitse leger heeft straks 206 voertuigen in gebruik.

Het voertuig wordt gebouwd door het samenwerkingsverband ARGE, waarin Krauss Maffei Wegmann in Duitsland en SP Aerospace & Vehicle Systems in Geldrop deelnemen. Toen deze laatste firma failliet ging nam Dutch Defence Vehicle Systems (DDVS) de productie over. Met de aanschaf is een bedrag gemoeid van 869 miljoen gulden. Het werd aan het Nederlandse leger 3 jaar later geleverd dan oorspronkelijk de bedoeling was.

De landmacht krijgt de Fennek in drie verschillende uitvoeringen: Licht Verkennings- en Bewakingsvoertuig (202 stuks), 130 exemplaren van een aangepaste versie met voorzieningen voor het MRAT-antitankwapen en als pantserwagens voor de algemene dienst (78 stuks). De verkennings- en bewakingsversie beschikt onder meer over op een uitschuifbare mast gemonteerde dag- en nachtzichtapparatuur en laserafstandsmeter. De definitieve uitvoering van de versies met het MRAT-antitankwapen en voor de algemene dienst moet nog worden vastgesteld. Duidelijk is echter wel al dat deze uitvoering niet zal beschikken over de uitschuifbare mast met waarnemingsapparatuur die kenmerkend is voor het Lichte Verkennings- en Bewakingsvoertuig.

Fennek manoeuvre verkenner Edit

De Fennek LBV beschikt over een goede terreinvaardigheid. Daarnaast beschikt dit voertuig over een laserafstandsmeter, CCD camera en een warmtebeeldkijker.

Tussen 2003 en 2007 zullen ook enkele andere types van de Fennek instromen, het gaat om de Fennek Medium Range Anti Tank (MRAT), -algemene doeleinden (AD), - voorwaartse waarnemer (VWWRN) en de - Tactical AirControl Party (TACP) - Future Ground-Based Air Defense System (FGBADS).

Fennek voorwaartse waarnemer Edit

De Fennek voorwaartse waarnemer (Fennek vwrn) vervangt vanaf 2007 de YPR voor de voorwaartse waarnemersgroepen. Deze variant van de Fennek heeft meerdere radio's en hardware om vuursteun aan te vragen vanaf de grond (grondgebonden vuursteun), vanuit de lucht (luchtsteun) en vanaf zee (scheepsgeschut). Verder heeft de Fennek vwrn een geavanceerd navigatiesysteem (GPS-ILS). In de Fennek heeft de voertuigcommandant, die tevens een vuursteunofficier is, extra C2-hardware om vuursteuncoördinatie-taken uit te voeren i.t.t. de 'normale' Fennek.

De voorwaartse waarnemers zijn letterlijk de ogen van de vuursteun. De speciale waarnemingsuitrusting (BAA-kop met graticule) van deze Fennek bevindt zich organiek in het voertuig en hiermee kunnen doelen al op grote afstand worden opgespoord en verwerkt. De houwitsers van de artillerie kunnen hierdoor de doelen snel en nauwkeurig onder vuur nemen. Indien nodig kan deze speciale uitrusting ook buiten het voertuig worden gebruikt (uitgestegen optreden). De Fennek heeft meerdere command en control middelen en de Advanced Fire Support Information System software (AFSIS).

Fennek mortier Edit

De Fennek mortier (Fennek mr) heeft een 81mm mortier L16A2 en is bedoeld om op compagniesniveau het nabijgevecht met vuursteun te ondersteunen. De mortier wordt op het 'achterdek' van een Fennek AD (Algemene Dienst) vervoerd. Om te vuren moet het wapen, het affuit en de richtmiddelen eerst worden samengesteld. Daarna stelt men het mortier in de richting. De munitie wordt in en op het voertuig vervoerd. De Fennek mr heeft command en control middelen en de Advanced Fire Support Information System software (AFSIS) voor het bataljonsniveau.

Externe linksEdit

Around Wikia's network

Random Wiki