Wikia

Een flottielje is een formatie van kleine oorlogsschepen dat onderdeel kan vormen van een grotere vloot. De formatie bestaat meestal uit een groep van oorlogsschepen van dezelfde klasse, zoals torpedobootjagers, fregatten, torpedoboten, onderzeeboten, kanonneerboten of mijnenvegers. Grotere oorlogsschepen worden gegroepeerd in eskaders.

Het woord 'flottielje' is afgeleid van het Spaanse verkleinwoord voor flota (vloot); "flota van kleine schepen".

Een flottielje wordt over het algemeen geleid door een tegen-admiraal, een commandeur of een kapitein-ter-zee, afhankelijk van de belangrijkheid van het bevel. Een flottielje wordt vaak onderverdeeld in twee of meer divisies, die elk kunnen worden geleid door door de hoogste bevelhebber in rang. Een flottielje is vaak een permanente formatie, maar niet altijd.

In moderne marines lijken flottieljes steeds vaker te verworden tot bestuurlijke eenheden. Doordat oorlogsschepen steeds groter zijn geworden, is binnen veel marines het begrip flottielje voor formaties van torpedobootjagers, fregatten en onderzeeërs vaak al vervangen door het begrip eskader.

Around Wikia's network

Random Wiki