Wikia

Bestand:WWI shells.JPG

Een granaat is een type munitie dat in verschillende vormen bestaat. Het kenmerk van een granaat is dat deze een explosieve lading heeft, die tot ontploffing komt op het moment dat deze de meeste schade aan het doel kan toebrengen.

Wapens Edit

Wapens waarmee granaten worden afgevuurd zijn:

Daarnaast bestaat ook een type dat met de hand wordt geworpen: de handgranaat.

Techniek Edit

De wijze waarop de lading tot ontploffing wordt gebracht, verschilt. Sommige typen granaten hebben een instelbare tijdvertraging tussen het moment van afvuren en het moment van de explosie (een zogenaamde tijdbuis). Andere typen hebben een sensor die de afstand tot het doel meet, weer andere hebben een ontstekingsmechanisme dat wordt geactiveerd op het moment van inslag: een zogenaamde schokbuis.

Chemische wapens en dergelijke Edit

Granaten kunnen naast een explosieve lading ook een chemische (bijvoorbeeld fosfor) of biologische stof bevatten, bedoeld om de vijand uit te schakelen. Tijdens de Eerste Wereldoorlog zijn op het slagveld op grote schaal granaten gevuld met giftige gassen afgevuurd. In 1997 is er een wereldwijd verbod op het gebruik van dergelijke wapens ingesteld.

Het OPCW instituut van de Verenigde Naties, gevestigd in Den Haag, controleert op de wereldwijde naleving van contracten over chemische wapens.

Zie ook Edit

cs:Nábojnice da:Artillerigranat de:Granatefa:خمپاره fr:Obus he:פגז io:Obuso ja:砲弾 lt:Sviedinys no:Granat (ammunisjon) ru:Снаряд simple:Shell (weapons) sk:Nábojnica sv:Granat ta:எறிகணை

Around Wikia's network

Random Wiki