Wikia

800px-HMS Invincible (R05)

HMS Invincible is een Brits een licht vlootvliegdekschepen van de Royal Navy en naamgever van de naamgever van de Invincibleklasse een klasse van drie schepen.

Het schip werd gebouwd van 1973 tot 1980 en is in 2005 in reserve geplaatst. Volgens planning zal het schip in 2010 definitief van de sterkte worden afgevoerd als de nieuwe vliegdekschepen aan de vloot worden toegevoegd.

FalklandoorlogEdit

De bouwkosten van de Invincible waren hoger dan geraamd en drukten zwaar op het defensiebudget. Aangezien de regering van Margaret Thatcher had besloten onderzeeboten met Polaris raketten te vervangen door dure onderzeeboten met Trident rakketen moest elders binnen het budget bezuinigingen gevonden worden.

Op 25 februari 1982 werd bekend gemaakt dat Australië het schip zou overnemen, ter vervanging van HMAS Melbourne. In beide landen stuitte de verkoop op kritiek: in Australië vond men de aankoop te duur en in Engeland werd deze uitverkoop van de Royal Navy niet alleen gehoond, ook vond men dat er een te lage prijs bedongen was.

Op 2 april 1982 bezette Argentinië de Falklandeilanden, wat het begin van de Falklandoorlog betekende. Op 5 april 1982 voer een marine-eskader, met de Invincible en de Hermes als kern, naar het zuiden van de Atlantische Oceaan. Op 20 mei 1982 werd de oorlog formeel beëindigd verklaard en in juli 1982 werd bekend gemaakt dat de voorgenomen verkoop van de Invincible niet doorging. De Falklandoorlog was direct van invloed op de samenstelling van de Britse strijdkrachten.

SpecificatiesEdit

  • Kiellegging juli, 1973
  • Tewaterlating: 3 mei 1977
  • In dienst gesteld :11 juli 1980
  • Uit dienst gesteld :3 augustus 2005
  • Waterverplaatsing :22.000 ton
  • Afmetingen :209 x 36 x 7,9 meter
  • Machinevermogen :97.000pk
  • Snelheid :25 knopen
  • Bemanning :726 koppen 384 Air group
  • Bewapening :3 × Goalkeeper CIWS 2 × GAM-B01 20 mm

Around Wikia's network

Random Wiki