Wikia

220px-Heimlich-manoeuver.jpg

Heimlichmanoeuvre

220px-Abdominal thrusts3.jpg

Gecontroleerd oefenen van de Heimlichmanoeuvre

De Heimlichmanoeuvre is een methode om een blokkade van de luchtwegen te verhelpen en zo verstikking te voorkomen.

De Heimlichmanoeuvre is genoemd naar Henry Heimlich, die de methode als eerste beschreef in 1974.

UitvoeringEdit

Als het slachtoffer door een blokkade van de luchtwegen dreigt te stikken (bijvoorbeeld door een snoepje) en hoesten helpt niet, is het mogelijk om als hulpverlener de blokkade op te heffen. De hulpverlener laat het slachtoffer staan of op een stoel zitten, gaat achter het slachtoffer staan, slaat beide armen om het slachtoffer en balt één hand tot een vuist. Vervolgens wordt de vuist halverwege tussen de navel en het begin van het borstbeen geplaatst. De hulpverlener pakt de eigen vuist met de andere hand beet en drukt krachtig en snel de vuist in de buik en licht omhoog. De plotselinge samendrukking van de buik zal de lucht uit de longen van het slachtoffer drukken en zo de blokkade mogelijk uit de luchtpijp verwijderen.

Indien het slachtoffer buiten bewustzijn is, wordt het slachtoffer op de rug neergelegd en de muis van één hand op hetzelfde punt als hierboven genoemd is, geplaatst. De hulpverlener drukt vervolgens krachtig en snel de hand in de buik en omhoog in de richting van het borstbeen, LET OP: dat bij deze handeling het hoofd van het slachtoffer opzij gedraaid ligt. Verwijder eventuele objecten en slijm uit de mond van het slachtoffer.

Waarschuwing!Edit

Zelfs wanneer de Heimlichmanoeuvre correct wordt toegepast kan het slachtoffer verwond worden, er bestaat met name kans op inwendig letsel. Consulteer dus altijd, na het toepassen van de Heimlichmanoeuvre, een arts. De Heimlichmanoeuvre moet nooit worden toegepast op slachtoffers die nog kunnen hoesten, ademen of spreken. Er zijn speciale trainingen om de Heimlichmanoeuvre te leren/oefenen.

Zie ookEdit

Externe linkEdit

Around Wikia's network

Random Wiki