Wikia

Sjabloon:Nederlands politicus Hendrik Koekoek (bijnaam: Boer Koekoek) (Hoogeveen, 22 mei 1912Bennekom, 8 februari 1987) was een Nederlands landbouwer en politicus. Namens de mede door hemzelf opgerichte Boerenpartij was hij van 1963 tot 1981 lid van de Tweede Kamer.

Levensloop Edit

Koekoek doorliep van 1918 tot 1924 de Christelijke Lagere School in zijn geboorteplaats. Over zijn militaire carrière is weinig bekend maar hij was militair te Arnhem en gemobiliseerd militair nabij Wageningen. Op 18 september 1942 trouwde hij met Theodora Geertruida (Doortje) van Zetten. Zij hadden geen kinderen.

Koekoek kreeg voor het eerst landelijke bekendheid door zijn strijd tegen het Landbouwschap. Hij was lijsttrekker van de NOU (Nederlandse Oppositie Unie) bij de Tweede Kamerverkiezingen 1956. Uit onvrede met het beleid van de CHU, waar hij tot dan toe lid van was geweest[1], richtte hij in 1958 samen met enkele anderen de Boerenpartij op. Hij was voorzitter van de Boerenpartij van 1959 tot 1981. Als lijsttrekker in 1963 kreeg hij de partij eindelijk de Tweede Kamer in, daarbij in niet geringe mate geholpen door de Boerenopstand van maart dat jaar in Hollandscheveld. De steun van dagblad De Telegraaf speelde hierbij een grote rol.

Tweede Kamerlid Edit

In de Tweede Kamer was Koekoek als fractievoorzitter van de Boerenpartij een kleurrijk en markant lid. Als populair Kamerlid werd hij door andere leden stelselmatig op minzame wijze bejegend. Na diverse onderlinge verschillen in zijn fractie, kwamen er afscheidingen in zijn fractie (onder andere de Groep Harmsen van Evert Jan Harmsen). Deze ruzies werden in de pers breed uitgemeten en smalend de "Boerenoorlog" genoemd. Bekend is zijn citaat: "ik krijg nooit geen beurt!". Tijdens zijn Kamerlidmaatschap werd hij geboycot bij onder andere commissievergaderingen. De Boerenpartij had eind jaren '70 nog drie zetels in de Kamer (en 1 in de Eerste Kamer) maar ten slotte bleef Koekoek alleen over. De partij veranderde haar naam nog in Rechtse Volkspartij, maar dat hielp niet. Bij de Tweede Kamerverkiezingen 1981 ging ook de laatste zetel verloren.

Naast lid van de Tweede Kamer was Koekoek ook enige tijd lid van de Provinciale Staten van Gelderland en van de gemeenteraad van Ede.

Affaires Edit

Tijdens de affaire-Adams (jaren '60) beweerde Koekoek dat voormalige NSB'ers in diverse politieke partijen functies bekleedden, maar hij kon die bewering niet hard maken.

Deze aanvallen bereikten een hoogtepunt toen hij VVD-Kamerlid Roelof Zegering Hadders beschuldigde in de Tweede Wereldoorlog Engelse piloten te hebben verraden. De Kamer nam op 12 oktober 1966 een motie aan tegen Koekoek waarin hem werd verboden deze uitspraken te herhalen in de Kamer. In 1966 spande zijn collega-Kamerlid Haya van Someren (VVD) een kort geding tegen hem aan, omdat Koekoek in het openbaar beweerd had dat zij deel had uitgemaakt van een nationaalsocialistische organisatie. De rechter verbood hem om deze beschuldiging in het openbaar te herhalen.

Een andere affaire die Koekoeks naam geen goed deed was de beschuldiging van dierenmishandeling toen een paar "verwaarloosde" pony's in een weiland van hem werden aangetroffen. Het dagblad De Telegraaf, dat hem politiek lange tijd had gesteund, begon een hetze tegen Koekoek. De pony's, waren naar oordeel van een paar stadsmensen te mager, bewust dan onbewust voorbij gaan aan het feit, dat deze minipaarden niet te dik mogen worden, omdat ze anders door hun knieën zakken. Dit schandaal zou hem nog een tijd achtervolgen. Ook werd Koekoek zwart gemaakt, omdat hij "spook" zou spelen in een huis, dat zijn eigendom was, dat hij verhuurd had aan studenten. Toen hij bij zijn vertrek uit de Tweede Kamer in strijd met de gewoonte geen ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw werd zei Wim Kan in zijn oudejaarsconference: Ze zullen Koekoek geen leeuw geven, hij kan niet eens voor een pony zorgen. Politieke optredens kenmerkten zich vaak door eenvoud en duidelijkheid. Tijdens de Veronica-hoorzitting, zei hij tegen een KVP-er: "weet U wel dat Uwe Zijne Heiligheid de Paus, ook een illegale zender heeft?", waarop hij doelde naar het buiten de afspraken uitzenden van Radio Vaticana.

Als gevolg van de affaires was boer Koekoek een van de bekendste Kamerleden, naast Marcus Bakker (CPN) en freule Wttewaall van Stoetwegen (CHU).

Overlijden Edit

Koekoek overleed op 74-jarige leeftijd in zijn woonplaats Bennekom. Dat hij in de Kamer met de rug werd aangekeken, bleek nog eens duidelijk bij zijn overlijden, toen hij - na beraad - niet in de Tweede Kamer werd herdacht.

Kerkelijke gezindteEdit

Koekoek behoorde tot de orthodoxe richting binnen de Nederlandse Hervormde Kerk.

Trivia Edit

  • Nadat tijdens de zittingsperiode van het kabinet-Den Uyl de oliecrisis was uitgebroken schreef Pierre Kartner een liedje op de melodie van "De uil zat in de olmen" [2], met als belangrijkste zin Den Uyl is in den olie, in den olie is Den Uyl. Kartner nam het liedje op onder zijn artiestennaam Vader Abraham en Koekoek mocht het refrein meezingen: koekoek, koekoek / Ja, Joop moet in den hoek / koekoek, koekoek / Ja, Joop krijgt voor z'n broek. Het liedje werd in februari 1974 een nummer 1-hit in de Nederlandse Top 40. De plaat bleef er twee weken staan.
  • Koekoek was ook zelf voorwerp van satire; de artiest Ted de Braak wist hem pakkend te imiteren.
  • De weduwe van Koekoek is ruim honderd jaar oud geworden.
  • Zijn zwager Jan de Groote was Eerste Kamerlid.

Externe link Edit

Bronnen, noten en/of referentiesEdit

Bronnen, noten en/of referenties:

Around Wikia's network

Random Wiki