Wikia

Hr. Ms. Tijgerhaai was een Nederlandse onderzeeboot van de Zwaardvis-klasse. Het schip werd gebouwd door de Rotterdamse scheepswerf RDM. Van 26 september 1986 tot 16 december 1986 werd de Tijgerhaai gemoderniseerd [1].

Na de uitdienst name van de Tijgerhaai probeerde de Nederlandse marine het schip te verkopen of verleasen. Potentiële kopers waren Indonesië, Egypte en Maleisië. Geen van de drie wilde uiteindelijk het schip kopen. Maar in verband met een mogelijke verkoop lag het schip inmiddels wel al in een Maleisische haven. Het Nederlandse ministerie van defensie was bang dat de scheepswerf in Lumut haar vordering voor onderhoud en liggeld via de rechter zou verhalen door de verkoop van de Tijgerhaai. De Nederlandse staat wilde verhinderen dat het schip of onderdelen zoals torpedobuizen of radar in onbevoegde handen zouden geraken. Daarop werd in 2005 een rechtszaak aangespannen tegen RDM die het schip zou verkopen. Op 17 augustus kwam de rechter met de uitspraak dat RDM voor oktober 2005 met de sloop van het schip begonnen zou moeten zijn of dat het schip in november 2005 terug moest zijn in Nederland.

  • naam =Hr. Ms. Tijgerhaai
  • tewaterlating =29 mei 1971
  • indienst =20 oktober 1972
  • uitdienst =1995
  • waterverplaatsing =2.350 ton (boven water) / 2.620 ton (onder water)
  • afmetingen =66,9 m x 8,4 m
  • machinevermogen =2 x 1.250pk (dieselmotor) / 2 x 900pk (elektromotor)
  • snelheid =20 knopen (boven water) 9 knopen (onder water)
  • bemanning =65
  • bewapening =6 x 21 inch torpedobuizen

Around Wikia's network

Random Wiki