Wikia

International Security Assistance Force
ISAF-Logo
Gegevens
Naam: International Security Assistance Force
Afkorting: ISAF
Land: Afghanistan
Rol: vredesmissie
Tijdsduur: 2004-heden
Uitgezonden militairen: Nederland: ruim 2000
Belgie: ruim 300
Gesneuvelde militairen:
ISAFMEDAILLE

Samenstelling ISAF-veiligheidsmachtEdit

Aan de NAVO-operatie ISAF doen 37 landen mee (februari 2007). ISAF onderkent vier verschillende fases: fase 1 richt zich vanaf 2004 op het noorden van Afghanistan, fase 2 richt zich vanaf 2005 op het westen, fase 3 vanaf 1 augustus 2006 op het zuiden, en op 5 oktober 2006 is de vierde fase ingegaan, gericht op het oosten van Afghanistan. De totale vredesmacht telt ruim 35.000 militairen. Het hoofdkwartier van ISAF is in de hoofdstad Kaboel en wordt geleid door het Verenigd Koninkrijk. Nederland levert daar van 1 februari 2007 tot januari 2008 de plaatsvervangend commandant voor luchtoperaties, generaal-majoor Freek Meulman. Het hoofdkwartier Regional Command Central is ook in Kaboel gelegen en wordt geleid door Frankrijk. Het hoofdkwartier Regional Command North is in Mazar-e-Sharif gelegen en wordt geleid door Duitsland. Het hoofdkwartier Regional Command South is in Kandahar gelegen en wordt van 1 november 2006 tot 1 mei 2007 geleid door Nederland, o.l.v. generaal-majoor Ton van Loon. Het hoofdkwartier Regional Command West is in Herat gelegen en wordt geleid door Italië. Het hoofdkwartier Regional Command East is in Bagram gelegen en wordt geleid door de Verenigde Staten.

Nederlandse deelnameEdit

In november 2002 zet Nederland 250 soldaten in, in een door Duitsland geleid bataljon, in ISAF-fase 1. Van februari tot augustus 2003 wordt het hoofdcommando van ISAF geleid door Duitsland samen met Nederland. In februari 2006 besluit Nederland, in ISAF-fase 2, zijn troepenbijdrage uit te breiden met 1400 extra soldaten.

De Nederlandse deelname richt zich nu hoofdzakelijk op de ISAF-operatie in het zuiden van Afghanistan. Naast een forse bijdrage aan het hoofdkwartier van Regional Command South in Kandahar, heeft Nederland de verantwoordelijkheid (samen met Australië) voor de provincie Uruzgan. Sinds voorjaar 2006 is de Deployment Taskforce (o.l.v. kolonel Henk Morsink) begonnen met het bouwen van kampen in de plaatsen Tarin Kowt en Deh Rawod. Vanaf 1 augustus 2006 is de operatie Task Force Uruzgan begonnen o.l.v. kolonel Theo Vleugels. Vanaf 24 januari 2007 ligt de leiding over deze Taskforce bij kolonel Hans van Griensven. En vanaf 1 augustus 2007 ligt de leiding bij kolonel Nico Geerts. De taskforce bestaat voornamelijk uit een Provincial Reconstruction Team (PRT), ondersteund door een Battlegroup en specialistische eenheden zoals logistiek, genie en commando's. Daarnaast heeft Nederland een fors luchtmachtelement in Afghanistan, met F16's, C130's, Chinooks, Apaches en Cougars. De totale omvang van de Nederlandse bijdrage schommelt tussen de 1500 en 2000 militairen (feb 2007).

Belgische deelnameEdit

Het Belgische detachement wordt 4-maandelijks afgelost en bestaat uit ruim 300 militairen. Deze zijn afkomstig uit de actieve eenheden dewelke grotendeels te vinden zijn rond Leopoldsburg of Marche-en-Famenne. Eind juni 2007 lost het 14de detachement zijn voorgangers af.

De Belgen staan in voor de veiligheid van de luchthaven van Kaboel, het zenuwpunt van de buitenlandse aanwezigheid. Zij voeren ook patrouilles uit in Kaboel stad.

Er zijn ook nog Belgische militairen gestationeerd in Kunduz, in het noorden van Afghanistan. Zij zijn er gelegerd in het kader van het 'Provinciaal Reconstruction Team' (PRT) dat geleid wordt door Duitsland. Zeven andere Belgische militairen zitten bij de "Regional Area Command North" van de ISAF-troepen in Mazar-I-Sharif.

Op 12 augustus 2004 werd de Belgische deelname versterkt met een C-130 Hercules vliegtuig.

Op 31 augustus 2007 geraakten 4 Belgische soldaten gewond na een zelfmoordaanslag. Deze was gericht tegen Duitse soldaten die de luchthaven buitenreden. 1 Afghaanse soldaat kwam om het leven.

Op 1 februari 2008 beslist Minister van Defensie, Pieter De Crem, om nog eens 140 extra soldaten en 4 F16 gevechtsvliegtuigen naar Afghanistan te sturen. Dit op aandrang van de VN. 100 soldaten zullen gelegerd worden op de luchthaven van Kandahar en daarmee deel uitmaken van de 'Air Task Force'. De F16's zullen daar ook gestationeerd worden, om de Nederlanders te versterken. De overige militairen zullen in Kunduz Afghaanse gevechtseenheden opleiden.

ISAF-Logo

250pxHet ISAF-logo: کمک و همکاری (Komak va Hamkari) betekent "Hulp en samenwerking".

Around Wikia's network

Random Wiki