Wikia

Defensieweb wiki

JAG

2.880pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Sjabloon:Infobox televisie

JAG, wat een Amerikaans militair acroniem is voor Judge Advocat General, is een Amerikaanse televisieserie. De hoofdpersonen zijn Harmon Rabb Jr., vaak afgekort tot "Rabb" (David Elliott) en kolonel Sarah MacKenzie vaak afgekort tot "Mac" (Catherine Bell). In totaal zijn 217 afleveringen geproduceerd.

De serie handelt over de juridische afdeling van de Amerikaanse marine. De serie werd in het eerste seizoen NBC, later werd de serie uitgezonden door CBS. De serie stond aan kritiek bloot omdat hierin beelden uit films als Top Gun, The Hunt for Red October, en Clear and Present Danger werden "hergebruikt".

Eerste seizoenEdit

De serie begon in 1995 met een pilot aflevering waarna een compleet seizoen gemaakt werd. In de pilot speelden David James Elliott en Andrea Parker de hoofdrollen van Lieutenant Harmon Rabb Jr. en Lieutenant j.g. Caitlin Pike. Andrea Parker werd vervangen door Tracey Needham die de rol speelde van Lieutenant j.g. Meg Austin. NBC zette de serie stop in 1996 voor het einde van het eerste seizoen. De aflevering 'Skeleton Crew' werd niet meer uitgezonden en werd pas later bij herhalingen voor het eerst uitgezonden.

Tweede seizoen en volgendEdit

CBS nam de serie over en in januari 1997 ging een verkort 2e seizoen (15 afleveringen) van start. Catherine Bell was hierin de nieuwe vrouwelijke hoofdrol als Major Sarah MacKenzie. Het karakter Rear Admiral Chegwidden werd een hoofdrol, in seizoen 1 was dit nog een bijrol, vertolkt door John M. Jackson. Ook het karakter Ensign Bud Roberts uit de pilot aflevering werd een hoofdrol, vertolkt door Patrick Labyorteaux. Dit karakter kreeg een promotie.

De serie onderging een gedaantewisseling na de terroristische aanslagen van 11 september 2001, werden verhaallijnen over de Oorlog tegen het terrorisme vervat in de serie.

De serie heeft op 29 april 2005 zijn laatste aflevering beleefd. In 2003, kwam er een spin-off van de serie, NCIS genaamd.

Leeswaarschuwing: Onderstaande tekst bevat details van de plot en/of de afloop van het verhaal.

Einde van JAGEdit

In 2005 besloot de hoofdrolspeler David James Elliott de serie te verlaten, nadat hij geen nieuw contract kreeg aangeboden. De serie besloot tot het introduceren van nieuwe castleden om een einde van de serie te voorkomen. Ondanks dit besloot CBS de serie te staken na 10 seizoenen. In de laatste aflevering krijgen Harm en Mac elk een andere post toegewezen, Harm moet naar Londen en Mac wordt overgeplaatst naar San Diego. Na dit bekennen ze elkaar hun gevoelens voor elkaar en besluiten te trouwen. De aflevering eindigt met het opgooien van een munt, wie ontslag neemt bij de marine. De kijkers zien de afloop hiervan echter niet.

Belangrijkste acteursEdit

Noot: Alle militaire rangen zijn de eindrangen van de acteurs in de serie.

BijrollenEdit

Afleveringen Edit

Zie: Lijst van afleveringen van JAGda:Interne Affærer (tv-serie)

de:JAG – Im Auftrag der Ehrees:JAG fr:JAG he:ג'אג it:JAG - Avvocati in divisa ja:犯罪捜査官ネイビーファイル no:JAG pl:JAG (serial telewizyjny) simple:JAG sk:JAG sv:På heder och samvete (TV-serie) zh:执法悍将

Around Wikia's network

Random Wiki